Английский язык - Поурочные разработки 10 класс
Влияние человека на природу - PROGRESS AND DEVELOPMENT - CIVILISATION AND PROGRESS
Цели: развить навыки чтения с пониманием основной информации; сформировать лексические навыки по теме «Прогресс и развитие»; ввести новый материал по теме «Словообразование».
Оборудование: демонстрационная таблица «Словообразование: суффиксы существительных».
Ход урока
I. Организационный момент
Good morning, my dear boys and girls! Glad to see you today.
Good morning, good morning!
Good morning to you!
Good morning, dear children!
I am glad to see you!
(Good morning, good morning!
Good morning to you!
Good morning, dear teacher!
We are glad to see you!)
We shall continue to learn the topic “Progress and development” and we’ll have a talk how people influence the Earth. Is everything clear? Let’s start our lesson.
II. Речевая разминка
First I want you to agree or disagree with my statements. If my sentence is true, you will repeat it. If it is false, you will correct it.
(Учитель предлагает учащимся выразить свое согласие или несогласие со следующими утверждениями.)
1. You use the computer every day. (It is true. I use the computer every day.)
2. It is difficult to communicate with people with the help of the Internet. (It is false. It is easy to communicate with people with the help of the Internet.)
3. Technology has become a big part of your life. (It is true. Technology has become a big part of your life.)
4. Your life doesn’t depend on technology. (It is false. My life depends on technology.)
5. People should rely on technology too much. (It is false. People shouldn’t rely on technology too much.)
6. It is important to get skills that are necessary in the information age. (It is true. It is very important to get skills that are necessary in the information age.)
7. Mobile phones are only tools in the workplace. (It is true. Mobile phones are only tools in the workplace.)
8. A lot of people use the computer only for entertainment. (It is false. A lot of people use the computer not only for entertainment.) Etc.
III. Формирование лексических навыков no теме
«Прогресс и развитие»
And now it’s time to practise today’s vocabulary. Open your textbooks, please. Read the task of exercise 67 on page 107, please. There you can see some words to read and to match with their definitions.
— Have you finished your work?
— Who is ready to start reading?
Make up the word combinations using these words.
(Учитель обращает внимание учащихся на слова из упр. 67 (учебник, с. 107) и поясняет их значение на английском языке. На выполнение данного упражнения отводится 3 минуты, затем учитель организует его проверку. Также он предлагает ученикам составить словосочетания, используя введенные слова. Если учащиеся испытывают затруднения, учитель может предложить им для перевода словосочетания, приведенные ниже.)
Примерные словосочетания:
То separate continents, to shape different things, to maintain contact with relatives, to maintain high standards, to alter much over the years, to alter the fact, to sustain the children’s interest, to sustain close relationships, to sustain economic growth, to accelerate the rate, etc.
(Затем ученики выполняют упр. 68 (учебник, с. 108).)
IV. Введение материала по теме «Словообразование»
I want you to look at the blackboard. We shall learn different suffixes of nouns. Let’s read and translate the examples. Look at the examples of exercise 69, page 108, in your textbooks.
— Who will read the task?
Form nouns from the verbs. Share your variants, please.
— Do you agree with your classmates’ variants?
(Учитель знакомит учащихся с новым материалом по теме «Словообразование». Сначала он использует демонстрационную таблицу, а затем предлагает зачитать примеры и письменно выполнить упр. 69 (учебник, с. 108).)
V. Физкультминутка
(Учитель предлагает учащимся вспомнить ранее разученное стихотворение для физкультминутки, рассказать его и выполнить соответствующие движения.)
VI. Совершенствование навыков чтения
We shall read the parts of the text and put them with the titles. It’s exercise 71, pages 108—109, in your textbooks. You will read the story to yourself.
— What is the best title for the first paragraph?
Let’s read the text aloud.
(Учащиеся выполняют упр. 71 (учебник, с. 108—109): читают про себя части текста в течение 4—5 минут. По истечении данного времени проводится проверка задания, 2—3 ученика озвучивают свои варианты названий для частей текста. Затем учащиеся читают рассказ по цепочке вслух.)
I’d like you to listen to my statements and choose the sentences from the text to prove my ideas.
— Who has found the information in the text?
(Учитель предлагает учащимся прослушать утверждения по содержанию текста и выбрать из него предложения для доказательства данных идей.)
Примерные утверждения учителя:
1. A Soviet scientist made an unusual observation in the 20th century.
2. Vernadsky’s theory has been proved correct.
3. People have changed the atmosphere.
4. People have damaged the environment greatly.
5. Some people are sure humans can’t understand the living planet.
6. It is impossible to separate humans from nature.
7. Air pollution contributes to global warming.
8. People have a chance to balance economic development with sustaining the Earth’s ecological system.
VII. Подведение итогов урока
That’s all for today. Goodbye, boys. Goodbye, girls.
Домашнее задание
Рабочая тетрадь: упр. 8 (с. 54).