Английский язык - Поурочные планы 5 класс
Лена заболела - WE ARE GOING TO TRAVEL TO LONDON
Цели: контроль навыков диалогической речи; ознакомление учащихся с модальным значением глагола shall; активизация навыков чтения и устной речи на материале прочитанного текста.
Оборудование: мяч для игры.
Ход урока
I. Организационный момент
— Good morning, boys and girls! (Good morning, Maria Petrovna!)
— I’m glad to see you! (We are glad to see you too.)
— How are you? (We are fine, thanks. And how are you?)
— I'm fine, thank you. Who is absent today? (Kate is absent.)
— Why is she absent? (She is ill.)
— What a pity! I think she is not happy now. Do you agree with me?
— Why do you think so?
— Have you ever been ill?
— What did you feel?
— Let’s share our ideas how to help Kate at our lesson.
II. Фонетическая зарядка
— Now it’s time to practise our pronunciation. You can see the Russian sounds on the blackboard, but you must change them into English ones.
(Учитель обращает внимание детей на доску, где записаны звуки русского алфавита, и предлагает их заменить на звуки английского алфавита.)
[д] |
[т] |
[м] |
[б] |
[с] |
[ф] |
[г] |
[н] |
[d] |
[t] |
[m] |
[b] |
[s] |
[f] |
[g] |
[n] |
— Now name the words with these sounds.
(Дети по цепочке называют слова с данными звуками. Затем ученики повторяют за диктором слова из упр. 17 (учебник, с. 56).)
III. Речевая разминка
Игра с мячом
— We shall play an interesting game. Let’s make a circle. I will pronounce the sentence and throw the ball to one of you. Your task is to ask me different questions. For example, I’ll say, “I have an apple” and you will ask me, “Do you have an apple?”, “Do you have an apple or an orange?” and other questions.
(Учитель произносит утвердительное предложение и кидает мячик любому из учеников. Учащиеся должны задать специальный, альтернативный или общий вопросы.)
IV. Проверка домашнего задания
— Now it’s time to listen to your dialogues. You have a minute to remember your dialogues in pairs. Your time is up. I want listeners to be very attentive. You will help me to choose the best dialogue.
— Now you can tell me whose dialogue is the best. I agree with you. Helen and Mike acted out the dialogue very well. Clap your hands, please.
(Учащиеся разыгрывают диалоги перед классом. Учитель предлагает детям выбрать лучший из них.)
V. Работа по теме урока
Работа по учебнику
Упр. 15, 16 (с. 56).
— Look at the pictures of exercise 15 on page 56 in your textbooks, please. There are some questions on them. Let’s read them.
(Учитель обращает внимание детей на картинки и реплики и делает акцент на том, что вспомогательный глагол будущего времени shall иногда используется как модальный глагол в диалогах. Ученики читают вслух примеры и разбирают с помощью учителя рубрику “Grammar Focus”.)
Упр. 18 (с. 56-57).
— It’s time to read the text about a girl. You can see it on pages 56—57, exercise 18. Read the text to yourself and answer the question from the task.
— Who can answer the question?
(Учащиеся читают про себя текст, а затем отвечают на приведенный в задании вопрос.)
VI. Физкультминутка
VII. Продолжение работы по теме урока
Работа по учебнику
Упр. 18, 20 (с. 56-57).
— Let’s read the text aloud. Who wants to be the first? Sergei will start and Misha will continue our reading.
— Add the questions in exercise 20 on page 57 and answer them, please. (Ученики читают текст из упр. 18 вслух по цепочке, затем дополняют вопросы из упр. 20 и отвечают на них.)
Упр. 21 (с. 57).
(Устное выполнение.)
VIII. Подведение итогов урока
I think this lesson was interesting and useful for you. We have learnt to ask and answer tag questions. Thank you for your work. The lesson is over. Goodbye!
Домашнее задание
Учебники: упр. 19 (с. 57); упр. 3 (с. 78).