Английский язык - Поурочные разработки 7 класс
Международный конкурс - THE WORLD TEENAGERS' COMPETITION
Цели урока:
1. Обучение диалогической речи по теме «Участие в конкурсе».
2. Активизация лексических навыков.
3. Совершенствование навыков устной речи.
Оборудование: карточки со словами для фонетической разминки; наборное полотно.
Ход урока
I. Организационный момент
— Good afternoon, boys and girls. It’s a lovely day today, isn’t it?
— How are you?
— Who is absent?
— Who is on duty today?
— Who can tell me what day it is today?
— We shall learn to act out the dialogues and find out if you and your friends would like to take part in the competition or not and why.
II. Фонетическая разминка
— You can see some words on the blackboard. Will you read them aloud, in a whisper? Let’s read them after Kate.
Учитель привлекает внимание детей к карточкам со словами, которые заранее выставляются на наборном полотне. Ученики читают слова хором и по одному, громко и шепотом, повторяют слова хором за одним учеником. Также учитель предлагает ученикам соотнести слова из первого и второго столбиков и составить словосочетания.
Примерные слова на карточках:
to take |
a competition |
to win |
a chance |
to lose |
out of luck |
to have |
an idea |
to waste |
a prize |
to try |
in luck |
to be |
part |
to miss |
of time |
Примерные словосочетания: to take a chance, to win a competition, to lose a competition, to take part, to try a chance, to be in luck, to be out of luck, to miss a chance, to win a prize, a waste of time, to have a chance, to have an idea.
III. Речевая разминка
Учитель в быстром темпе задает вопросы и побуждает учащихся отвечать на них.
— Nina, I’d like to ask you a question. (You are welcome. What would you like to ask me about?)
— Do you want to visit English-speaking countries? (Yes, I do. I want to visit Great Britain.)
— Why would you like to visit this country? (I’d like to watch its interesting places and learn the English way of life.)
— Kate, do you think that travelling can help you to improve your English? (I think so. Travelling is the best way to improve my English.)
— Andrew, have you ever taken part in the competition of English learners? (No, I haven’t.)
— Are you going to try your chance? (Yes, I am. I hope I’ll be in luck.)
— Is it possible to win the UNESCO competition? (In my opinion, it is possible but it is very difficult.)
— Nick, do you agree with the statement that it’s a chance in a million? (I agree with it.)
— Helen, do you want to take part in the competition “We Live in the Same Planet” and find new friends? (Yes, of course. I am going to take part in this competition and make new friends with teenagers from English-speaking countries.)
— Can you describe yourself in five words? (I am creative, kind, sociable, polite and a bit lazy.)
— What is your motto? How do you see yourself in ten years time?
IV. Проверка домашнего задания
— It’s time to check up your homework and listen to your reading of the dialogues. Divide into pairs and read the dialogues from exercise 2, page 7. Who is ready to start? Let’s listen to you one by one and choose the best readers of these dialogues.
Учитель организует проверку домашнего задания: один ученик выходит к доске и записывает свои варианты ответов к упр. 2, стр. 7 из рабочей тетради. Запись на доске проверяется после прослушивания диалогов. Остальные учащиеся делятся на пары для чтения диалога, 2 минуты дается на повторение диалога, а затем заслушивается чтение всех учащихся по парам. Установка для всех учащихся — выбрать лучших чтецов диалогов.
V. Физкультминутка
— Will you stand up, please? Listen to me and learn the new poem.
Hands up! Clap, clap.
Hands on the hips! Step, step!
Bend your left,
Bend your right,
Turn yourself around.
Hands up! Hands down!
Hands at sides and sit down!
VI. Обучение диалогической речи по теме «Участие в соревновании»
— You can read the dialogues very well. Now it’s your turn to make up the dialogues. Discuss with your partner if you would like to take part in the Teenagers’ Competition. The word combinations from exercise 4, page 7 will help you. Work in pairs, please. We shall listen to your dialogues in 5 minutes.
Учитель предлагает учащимся разделиться на пары для составления диалогов по теме «Участие в соревновании». В качестве опоры ученики используют диалоги из упр. 2, стр. 7 и словосочетания из упр. 4, стр. 7. Учащиеся выполняют задание в течение 5 минут, а затем диалоги прослушиваются всем классом. Домашнее задние для учеников: выучить составленные диалоги.
Примерный диалог:
— Hello, Kate!
— Hello, Jack! Would you like to visit English-speaking countries?
— Yes, of course. What ideas have you got?
— I am going to take part in the Teenagers’ Competition. If I win, I’ll travel all over the world. Will you join me? It’s a chance in a million.
— In my opinion, it’s a waste of time.
— It’s worth trying. The questions are not difficult and my English is good. Besides, it is interesting to win something for nothing.
— But there are too many participants. I hate losing.
— As for me, I am going to try my chance.
— Good luck.
VII. Совершенствование навыков устной речи
— Now we know that it is interesting to take part in the Teenagers’ Competition and it is exciting to win it. If you want to be a winner, you’ll have to work hard and be successful. Let’s read the information about British teenagers from exercise 5, page 7 and compare them with Russian ones. Work in groups of four and share your opinion, please. Let’s listen to the groups.
Ученики делятся на группы по 3—4 человека для выполнения упр. 5, стр. 7 из учебника. Сначала информация о британских подростках зачитывается вслух, а затем начинается обсуждение в группе. В конце урока учитель предлагает каждой группе озвучить свои идеи перед классом, а остальным учащимся выразить свое согласие или несогласие с утверждениями.
VIII. Подведение итогов урока
— That’s all we have time for. Our lesson is over. Thank you for your work. You may collect your things. Will you stand up, please?
Raise your head!
Jump up high!
Wave your hand
And say “Good-bye”.
— Good-bye, everybody. See you tomorrow.
Домашнее задание: учебник: упр. 1, 2, стр. 28, выучить свой диалог наизусть.