Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов единого государственного экзамена 2017 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ (письменная часть) - Приложения

Английский язык - Я сдам ЕГЭ! - Учебное пособие для общеобразовательных организаций - 2018

Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов единого государственного экзамена 2017 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ (письменная часть) - Приложения

ПРОЕКТ

Единый государственный экзамен по ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ

Демонстрационный вариант

контрольных измерительных материалов

единого государственного экзамена

2017 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

(письменная часть)

подготовлен Федеральным государственным бюджетным

научным учреждением

“ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ИНСТИТУТ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИЗМЕРЕНИЙ”

Единый государственный экзамен по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Пояснения к демонстрационному варианту

ПИСЬМЕННОЙ ЧАСТИ

контрольных измерительных материалов единого государственного

экзамена 2017 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

При ознакомлении с демонстрационным вариантом письменной части контрольных измерительных материалов ЕГЭ 2017 г. следует иметь в виду, что задания, включённые в него, не отражают всех вопросов содержания, которые будут проверяться с помощью вариантов КИМ в 2017 г. Полный перечень вопросов, которые могут контролироваться на едином государственном экзамене 2017 г., приведён в кодификаторе элементов содержания и требований к уровню подготовки выпускников образовательных организаций для проведения единого государственного экзамена 2017 г. по английскому языку.

Работа состоит из четырёх разделов: “Аудирование”, “Чтение”, “Грамматика и лексика”, “Письмо”.

Раздел 1 (“Аудирование”) содержит 9 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела 1 составляет 30 минут.

Раздел 2 (“Чтение”) содержит 9 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела 2 составляет 30 минут.

Раздел 3 (“Грамматика и лексика”) содержит 20 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела 3 составляет 40 минут.

Раздел 4 (“Письмо”) состоит из 2 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий этого раздела работы — 80 минут.

Назначение демонстрационного варианта заключается в том, чтобы дать возможность любому участнику ЕГЭ и широкой общественности составить представление о структуре будущих КИМ, количестве заданий, об их форме и уровне сложности. Приведённые критерии оценки выполнения заданий с развёрнутым ответом, включённые в этот вариант, дают представление о требованиях к полноте и правильности записи развёрнутого ответа.

Эти сведения позволят выпускникам выработать стратегию подготовки к ЕГЭ.

Демонстрационный вариант

контрольных измерительных материалов

для проведения в 2017 году единого государственного экзамена

по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Инструкция по выполнению работы

Экзаменационная работа по английскому языку состоит из четырёх разделов (аудирование, чтение, грамматика и лексика, письмо), включающих в себя 40 заданий.

На выполнение экзаменационной работы отводится 3 часа (180 минут).

Ответы к заданиям 3—9, 12—18 и 32—38 записываются по приведённому ниже образцу в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответ: _2_.


Ответы к заданиям 1, 2, 10, 11 записываются по приведённому ниже образцу в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответ:

А

В

С

D

Е

F

5

2

4

1

7

3

Ответы к заданиям 19—31 записываются по приведённому ниже образцу в виде слова (нескольких слов). Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответ: HASSURVIVED.

Раздел 4 (“Письмо”) состоит из 2 заданий (39 и 40) и представляет собой небольшую письменную работу (написание личного письма и письменного высказывания с элементами рассуждения). В бланке ответов № 2 укажите номер задания и запишите ответ к нему.

Все бланки ЕГЭ заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой, или капиллярной, или перьевой ручек.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

Желаем успеха!

Раздел 1. Аудирование

  1. Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А—Fи утверждениями, данными в списке 1—7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.
  2. I try not to miss anything in the cinema.
  3. It is possible to create the cinema atmosphere without going out.
  4. Movie stars are very attractive.
  5. The best moving pictures are in our heads.
  6. When thinking about cinema I remember an accident.
  7. Stage provides me with more exciting experiences than screen.
  8. It feels good to make a dream come true.

Говорящий

А

В

С

D

Е

F

Утверждение







  1. Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А—Gсоответствуют содержанию текста (1 — True), какие не соответствуют (2 — False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 — Not stated). Занесите номер выбранного Вами варианта ответа в таблицу. Вы услышите запись дважды.
  2. Tom and Alice used to go to the same school a few years ago.
  3. Tom has no homework at school.
  4. Alice thinks the Arabic language is rather fashionable.
  5. Tom’s been studying French at his father’s request.
  6. Alice is wondering what leisure activities Tom has.
  7. Tom is planning to start writing poetry.
  8. Tom takes a train to visit his parents on holidays.

Утверждение

А

В

С

D

Е

F

Соответствие диалогу







Вы услышите интервью. В заданиях 3—9 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

  1. Sarah’s love for animals started when she ...

1) first went to Africa.

2) became a college student.

3) was a young girl.

Ответ: [ ]

  1. At her first job Sarah wanted to make money for her ...

1) documentary film.

2) African trip.

3) future education.

Ответ: [ ]

  1. When Sarah first tried to study monkeys, she ...

1) befriended many animals.

2) became well-known.

3) failed at her attempt.

Ответ: [ ]

  1. Sarah went to Africa for the second time together with ...

1) her mother.

2) an African scientist.

3) her colleague.

Ответ: [ ]

  1. The monkeys learned to trust Sarah because she ...

1) played games with them.

2) fed them for a long time.

3) tried to copy their behaviour.

Ответ: [ ]

  1. It took Sarah two years to ...

1) be accepted into a group of monkeys.

2) establish a camp on the shore.

3) study the basics of monkeys’ behaviour.

Ответ: [ ]

  1. Sarah considers her African years as the best time of her life because she ...

1) was able to join the world of animals.

2) learned to climb trees naturally.

3) had a lot of fun there.

Ответ: [ ]

По окончании выполнения заданий 1—9 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 11 Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов в заданиях 1 и 2 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

Раздел 2. Чтение

  1. Установите соответствие между текстами А—Gи заголовками 1—8. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.
  2. For information and urgent help
  3. World without buttons
  4. To monitor and treat the disease
  5. A built-in charger
  6. Key under your skin
  7. Big brother is watching you
  8. Disadvantages of tech
  9. Phone always on you
  10. Sure, we’re virtually connected to our phones24/7now, but what if we could be literally plugged in to our phones? That’s already starting to happen. Last year, for instance, artist Anthony Antonellis had a chip put in his arm that could store and transfer data to his handheld smartphone. And researchers are already experimenting with sensors that turn human bone into living speakers.
  11. In the future patients will be able to use implantable technologies to diagnose and even treat diseases. Scientists in London are developing swallowable capsule-sized chip that will control fat levels in obese patients and generate genetic material that makes them feel “full”. It has potential as an alternative to surgery to handle obesity. Also it can monitor blood-sugar levels for diabetics.
  12. The U.S. military has programs to identify any person using face scanning device. Some people see it as a doubtless advantage: improved crime fighting, secure elections and never a lost child again. However, such technologies can hammer against social norms and raise privacy issues. And one day there might be a computer to see all, know all and control all.
  13. One of the challenges for implantable tech is delivering power to devices which are inside human bodies. You can’t plug them in as you do with your phone or computer. You can’t easily take them out to replace a battery. A team in Cambridge is working on specific bio batteries that can generate power inside the body, transfer it wirelessly where needed, and then simply melt away.
  14. Soon tattoos will not only make you look cool but will be able to perform useful tasks, like opening your car or entering smartphone codes with a finger-point. Researchers have made an implantable skin fibers thinner than a human hair. Scientists are working on the chip that can be put inside a finger through a tattoo-like process, letting you unlock things or enter codes simply by pointing.
  15. The British research team is developing pills with microprocessors in them that can text to hospitals directly from inside your body. The pills can share inside info to help doctors know if you are taking your medication properly and if it is having the desired effect. Moreover, in case of emergency, it can send a signal to the computer and the ambulance will come straight away.
  16. Lately touchscreens are everywhere — from computers, phones, tablets to car systems and vending machines. Even doorbells now include touch screen controls. One has to wonder: are we moving to a world of only touchscreen devices? And the answer is probably yes. We are coming to an age where every flat or even curved surface could be made a touchscreen and we can operate from it.

Ответ:

А

В

С

D

Е

F

G








  1. Прочитайте текст и заполните пропуски А—Fчастями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

Visiting the Royal Parks

London has a well-deserved reputation as one of the greenest cities in Europe, with a huge number of open spaces across the center of the city. Tourists A ________________ can always relax in a lovely, quiet London park.

The Royal Parks, such as St James’s, Green Park, the Regent’s Park, Hyde Park, Richmond, Greenwich, Bushy Park and Kensington Gardens, are beautifully maintained and popular with locals and visitors alike. Many are former hunting estates of English monarchs, preserved as open space В ________________. They are ideal places to relax and sunbathe in summer, enjoy gorgeous flower beds in spring C ________________.

The Royal Parks provide fantastic green routes in London D ________________ and through some of the most attractive areas of the capital. Picnics in the parks are also a popular activity especially during the busy summer months.

Dogs are welcome in all the Royal Parks, although there are some places E ________________. These are clearly indicated within each park and are usually ecologically sensitive sites, children’s play areas, restaurants, cafes and some sports areas. Ground nesting birds are particularly sensitive to disturbance by dogs and people. So it is necessary to observe the warning signs F ________________. In Bushy Park and Richmond Park dogs should be kept away from the deer.

The Royal Parks are for everyone to enjoy.

  1. that are displayed during the nesting season
  2. while the city has grown up around them
  3. and admire the changing leaves as autumn arrives
  4. where they are not allowed or should be kept on a lead
  5. who are tired of the noise, crowds and excitement of sightseeing
  6. who does not know the route to the place of destination
  7. that take cyclists away from traffic

Ответ:

А

В

С

D

Е

F







Прочитайте текст и выполните задания 12 —18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1,2,3 или 4, соответствующую выбранному вами варианту ответа.

Driverless cars

Driverless cars are expected to be rolling into the streets within the next 20 years. In fact, they’ve legally been on the roads for the past years, approved for testing purposes. It is predicted that driverless vehicles will be commercially available at a high cost within 7 years, but it may take another 8 years for prices to drop enough to spur mass consumption.

Today, the discussions focus primarily on the shifting of accident liability to manufacturers and all the goodness that comes along with reducing accidents. A truly driverless road would not be accident-free as there would still be a number of accidents caused by mechanical or computer errors, weather conditions, pedestrians and sheer random chance. But it would make the now- routine loss of life on the roads far rarer.

The concept of a “driver” will be replaced with that of an “operator”, who simply programs the vehicle’s GPS to arrive at the desired destination and pushes the “Start” button to begin the trip. Since judgment will no longer be required of the operator, they won’t need a driver’s license. Theoretically, a 10-year-old child could independently take the car to school in the morning.

Computer-operated cars will eventually reshape the car design as things like windshields will become less necessary. Drivers will be able to sit wherever they’d like in their cars. There will be no need for gas and brake pedals as speed will be automatically controlled by the computer. The steering wheel and the turn signal arm can also be eliminated once the public gets used to reliability of these vehicles.

Each passenger will have a personal video display informing about a current location, the distance to your destination, speed and personal entertainment selections. The concept of ‘distracted driving’ will disappear as there will be no reason to pay attention to where you are going.

Vehicle owners will no longer buy collision insurance since manufacturers will be solely responsible for damage. Owners will only need theft insurance and coverage for hail, falling objects or floods. To take this one step further, personal vehicle ownership may dramatically diminish. Car dealers will have lots full of vehicles for hire on a daily or hourly basis instead of vehicles for sale. When you need a car, you’ll summon one using your mobile phone. The closest unmanned vehicle will be dispatched to your home to take you where you need to go. When done, you’ll simply push the button for the unmanned vehicle to drive itself back to the rental lot.

The social and cultural impact of driverless cars could cause far more upheaval than any of us could imagine. Perhaps, it would be even greater than the impact the Internet had on commerce and communication. Obviously, the picture being painted is the one that assumes total adoption, which is far from realistic. You will always have transitional delays caused by the lack of free cars, the longevity of today’s vehicles and cultural resistance.

This resembles the historical factors that affected the transition from horse to the automobile. At the moment, the driverless car seems like a novelty. However, it will open up new prospects. The prospect of flying cars may soon become a reality. With computer-controlled vehicles that strictly follow traffic rules, three-dimensional roads become far less scary and more a matter of simply solving the technological challenge.

Where we’re going, we may not need roads at all.

  1. According to the author, driverless cars will become cheap enough for most people to buy within the following ...

1) 8 years.

2) 15 years.

3) 7 years.

4) 20 years.

Ответ: [ ]

  1. Which of the following statements is TRUE, according to the text?

1) A driverless car operator won’t be responsible for accidents.

2) The age required to operate a driverless car is likely to rise.

3) Driverless cars may increase the number of road accidents.

4) The driverless cars will be voice-activated.

Ответ: [ ]

  1. To operate a driverless car, their owners will be required to ...

1) set the destination on the GPS.

2) have experience in programming.

3) obtain a collision insurance.

4) have a special license.

Ответ: [ ]

  1. Which of the following, according to the author, will a driverless car have?

1) Gas and brake pedals.

2) A steering wheel.

3) Video displays.

4) A turn signal arm.

Ответ: [ ]

  1. The author claims that with the introduction of driverless cars ...

1) personal vehicle ownership will increase.

2) the number of vehicles on the roads will diminish.

3) people will rent vehicles instead of buying them.

4) vehicle owners will spend more money on insurance.

Ответ: [ ]

  1. According to the author, driverless cars will be ...

1) as important socially as the Internet.

2) enthusiastically accepted by the people.

3) operated without transitional delays.

4) used by people with caution at first.

Ответ: [ ]

  1. The attitude of the author towards the driverless cars may be described as ...

1) optimistic.

2) negative.

3) indifferent.

4) unsure.

Ответ: [ ]

По окончании выполнения заданий 10—18 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов в заданиях 10 и 11 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

Раздел 3. Грамматика и лексика

Прочитайте приведённые ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 19—25, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 19—25.

19-21

The name of Alaska

Do you know the origin of the place name Alaska? The name Alaska comes from the Aleut word alaxsxaq, ____________ “an object toward which the action of the sea is directed” — that is, the mainland.

It is also known as Alyeska, the “great land”, an Aleut word ____________ from the same root.

Its nicknames are the Land of the Midnight Sun and America’s Last Frontier. Its first nicknames were “Seward’s folly” and “Seward’s icebox” to laugh at the secretary of state who negotiated the purchase of Alaska from Russia, which ____________ foolish at the time.

MEAN

FORM

CONSIDER

22-25

A landmark for the new millennium

Have you seen the photos of the London Eye? The London Eye is a giant observation wheel ____________ in the Jubilee Gardens on the South Bank of the river Thames.

The structure ____________ by the architectural team of David Marks and Julia Barfield, husband and wife.

They submitted their idea for a large observation wheel as part of a competition to design a landmark for the new millennium. None of the entrants ____________ the competition.

However, the couple pressed on and eventually got the backing of British Airways, who sponsored________________­__________________________ ____________ project.

LOCATE

DESIGN

WIN

THEY

Прочитайте приведённый ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26—31, однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 26—31.

26-31

Pronunciation is important

Some learners of English think that pronunciation is not very important. That is ____________ wrong.

Even if you have an acceptable grasp of the English language, with good grammar and an ____________ vocabulary, native English speakers may find you very difficult to understand you if you don’t work on your pronunciation.

Correct, clear pronunciation is ____________ if you really want to improve your level of English.

Pay particular attention to any sounds that you are ____________ with or that do not exist in your native tongue.

For example, ____________ have difficulty pronouncing the “th” sound, as it does not exist in their native language.

Remember that the pronunciation of certain English words varies depending on the part of the world it’s spoken in. For example, American English differs ____________ from British English.

ABSOLUTE

EXTEND

ESSENCE

FAMILIAR

RUSSIA

GREAT

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32—38. Эти номера соответствуют заданиям 32—38, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите в поле ответа цифру 1,2,3 или 4, соответствующую выбранному вами варианту ответа.

The dream bridge

This is a real life story of engineer John Roebling building the Brooklyn Bridge in New York, USA back in 1870. The bridge was completed in 1883, after 13 years. In 1869, a creative engineer named John Roebling was [32] ________ by an idea to build a spectacular bridge connecting New York with the Long Island. [33] ________, bridge building experts throughout the world thought that this was an impossible task. They [34] ________ Roebling to forget the idea, as it just could not be done and it was not practical. It had never been done before.

Roebling could not ignore the vision he had in his mind of this bridge. He thought about it all the time and he knew [35] ________ in his heart that it could be done. He just had to [36] ________ the dream with someone else. After much discussion and persuasion he [37] ________ to convince his son Washington, an up and coming engineer, that the bridge in fact could be constructed.

Roebling had never had any projects with his son before. Working together [38] ________ the first time, the father and son developed concepts of how it could be accomplished and how the obstacles could be overcome. With great excitement and enthusiasm, and the headiness of a wild challenge before them, they hired their crew and began to build their dream bridge.

  1. 1) inclined

2) involved.

3) included.

4) inspired

Ответ: [ ]

33 . 1) Howeve.

2) Althoug.

3) Moreove.

4) Therefore

Ответ: [ ]

  1. 1) talked

2) told.

3) said.

4) spoke

Ответ: [ ]

  1. 1) deep

2) fa.

3) ful.

4) long

Ответ: [ ]

  1. 1) join

2) unite .

3) share .

4) divide

Ответ: [ ]

  1. 1) succeeded

2) handled .

3) maintained.

4) managed

Ответ: [ ]

  1. 1) in

2) o.

3) a.

4) for

Ответ: [ ]

По окончании выполнения заданий 19—38 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов в заданиях 19—31 буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву или цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

Раздел 4. Письмо

Для ответов на задания 39 и 40 используйте бланк ответов № 2. Черновые пометки могут делаться прямо на листе с заданиями, или можно использовать отдельный черновик. При выполнении заданий 39 и 40 особое внимание обратите на то, что ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма текста. Тексты недостаточного объёма, а также часть текста, превышающая требуемый объём, не оцениваются. Запишите сначала номер задания (39, 40), а затем ответ на него. Если одной стороны бланка недостаточно, вы можете использовать другую его сторону.

  1. You have received a letter from your English-speaking pen-friend Nancy who writes:

... I hope you liked my New Year card. Where and how did you celebrate New Year this time? What was the weather like? What’s your secret wish or at least hopes and expectations for the coming year? I’ve redecorated my room and it looks much nicer now ...

Write a letter to Nancy.

In your letter

— answer her questions

— ask 3 questions about the way her room looks now

— Write 100—140 words.

Remember the rules of letter writing.

  1. Comment on the following statement.

A pupil cannot study effectively without a computer.

What is your opinion? Do you agree with this statement?

Write 200—250 words.

Use the following plan:

— make an introduction (state the problem)

— express your personal opinion and give 2—3 reasons for your opinion

— express an opposing opinion and give 1—2 reasons for this opposing opinion

— explain why you don’t agree with the opposing opinion

— make a conclusion restating your position

Приложение 1. Тексты для аудирования

Сейчас вы будете выполнять задания по аудированию. Каждый текст прозвучит 2 раза. После первого и второго прослушивания у вас будет время для выполнения и проверки заданий. Все паузы включены в аудиозапись. Остановка и повторное воспроизведение аудиозаписи не предусмотрены. По окончании выполнения всего раздела “Аудирование” перенесите свои ответы в бланк ответов № 1.

Задание 1

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А—F и утверждениями, данными в списке 1 — 7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

Now we are ready to start.

Speaker A

I am not much of a cinemagoer but I do enjoy a good film. I usually buy a film online and watch it at home. I’ve got a wide screen TV and a projector. Sometimes, if I am in the mood, I use it. You feel as if you were in the cinema but I find it a bit cozier on my sofa. It’s also a lot cheaper to watch films at home. If I invite some friends, they bring popcorn and drinks and then you really can’t tell the difference.

Speaker В

The cinema is my life. Ever since I was a little girl, I’ve wanted to become an actress. I would watch all the new musicals and children’s films and dream of playing the leading parts. When I was in my last year at school, I took acting classes to prepare for the New York Theater and Cinema Academy. After graduating, I auditioned at the Academy and got in! It was the happiest moment of my life, even more so than getting an Oscar two weeks ago!

Speaker C

Books are much more fun than films. I know most film directors want to make a film out of some classical book but so often the film versions don’t turn out well. At least to my taste. When you watch a film, you are forced to believe what you see and when you read a book, you can imagine the characters and have your own personal experience with the plot. Watching a film just doesn’t trigger your imagination the way reading does.

Speaker D

I can’t remember the last time I was at the movies. I think it was the day I broke my arm. Crazy as it may be, I broke my arm going to see a new film. My girlfriend had asked me to go to the cinema with her, so I bought the tickets for Friday night. We were meeting inside the Star Cinema. It’d been raining hard and the pavement was very wet. I was five minutes late for my date, so I hurried up the stairs and slipped. The last thing I remembered was the terrible pain in my arm.

Speaker E

I never miss a new film. I have a notification sent from the local cinema to inform me about any change in their shows. They change the schedule once every two weeks, so I go to the cinema every other week. Our local cinema is rather small, so they show two or three films at a time. Sometimes I watch a film every day for three days in a row to see all that’s new in the market. It does get expensive sometimes, but it’s worth it, the way I see it.

Speaker F

The theatre has more of an appeal to me than the cinema. I would go to see a play more often if they had more theatres around where I live. Local theatre companies have only two shows a year and that doesn’t satisfy my appetite, so I travel to London to see different shows may be once a month or so. Seeing real three-dimensional people on stage is a lot more interesting than watching them on the screen. I love watching actors’ facial expressions and the interaction between them.

You have 15 seconds to complete the task. (Pause 15 seconds.)

Now you will hear the texts again. (Repeat.)

This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers. (Pause 15 seconds.)

Задание 2

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А—G соответствуют содержанию текста (1 — True), какие не соответствуют (2 — False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 — Not stated). Занесите номер выбранного вами варианта ответа в таблицу. Вы. услышите запись дважды. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

Now we are ready to start.

Alice: Hey, Tom! Long time no see, how are you?

Tom: Alice, what a pleasant surprise! I am doing great, what about yourself?

Alice: I’m well, too. What have you been doing all this time?

Tom: Well, I’ve been studying at a boarding school in Oxford.

Alice: Wow, it’s not the famous one for boys, is it?

Tom: Yes, that’s the one.

Alice: How do you like it? How is it different from our old school?

Tom: I like it OK. The studies are very rigorous. We have five classes a day before lunch and four after we eat. Of course, one of the classes each day is a sport but it’s still a rather hard day.

Alice: Sounds intense, if you ask me. Do they give you homework, too?

Tom: Well, some. We usually have reading for our lit classes and homework in foreign languages — some vocabulary learning and grammar exercises.

Alice: How many foreign languages are you studying?

Tom: Two modern languages and Latin. You have a choice of foreign languages: French, Spanish, Arabic and Chinese. Latin is compulsory.

Alice: Which ones are you taking right now? I think I’d go for Arabic and Chinese since those are really popular these days.

Tom: I am studying Chinese and French. You see, my Dad has a business in France, so if I ever decide to follow in his steps, I’ll definitely need French. And Arabic, as you say, is very popular nowadays.

Alice: With all that studying do you ever have fun? Have you made any good friends?

Tom: Of course, I have! I’ve got a small circle of close friends, three boys we hang out with. At weekends we have some free time to play games, go for walks or into town.

Alice: That’s good. What do you do when you go into town? I’ve been to Oxford and there isn’t much to do there it seems.

Tom: Are you kidding? There is a nice cinema complex there and a shopping centre. There are also some nice coffee shops and cheap restaurants. There is one coffee place that has a poetry contest every Saturday night where anyone can have stage time to recite their poetry. So, we do that with friends.

Alice: Are you serious? You recite poetry for fun? You even write your own poetry? That’s pretty amazing. You were always into books, so I guess this school is a good match for you.

Tom: It really is. I’m rather happy here. The only drawback is that I don’t see my parents during the term, only on holidays and sometimes they come up to see me at weekends.

You have 15 seconds to complete the task. (Pause 15 seconds.)

Now you’ll hear the text again. (Repeat.)

This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers. (Pause 15 seconds.)

Задания 3—9

Вы услышите интервью. В заданиях 3—9 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды. У вас есть 50 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.

Now we are ready to start.

Presenter: Good evening everyone. We are happy to welcome you to our weekly program “Animal world”. Today is a very special day as we have a great opportunity to hear from an amazing woman who knows a lot about wild life and wild animals. Sarah Thomas, it is very good to see you today. Thank you so much for coming.

Sarah: Hello, it is good to be here, thank you for inviting me.

Presenter: So, before we start talking about your experiences with the animals, let me ask you how it all started. Where were you born and were you interested in animals from childhood? How did it all start?

Sarah: Well, I was born in London and my fascination with animal behavior began in early childhood when we moved to York. We lived in a cozy thatched cottage in the most picturesque part of the city and in my leisure time, I observed native birds and animals, making lots of notes and sketches, and I also read a lot in the area of zoology. From an early age, I dreamed of traveling to Africa: I was eager to observe exotic animals in their natural habitats.

Presenter: We know that your dream came true and that you spent quite a bit of time in Africa.

Sarah: Yes, when I was 18, I left school and got a job as a secretary at Oxford University. In my spare time, I worked at a London-based documentary film company because I wanted to make some money for my trip to Africa. One day, completely out of the blue, my childhood friend invited me to visit Kenya, and so I did. There I met an anthropologist Thomas Wild who wanted to perform a study about chimpanzees to see if it would throw more light on evolution. You know, some of my friends and relatives thought that was a crazy idea because I had no college education to do these studies but Thomas believed I had the right kind of character to be able to live in the wild for a long time. Since it was actually my childhood dream, I agreed. That was my very first attempt to study the monkeys. Unfortunately, it wasn’t successful.

Presenter: Did you try again, then? I know you have written several books and filmed a few documentary films about your experience with the chimpanzees.

Sarah: That’s true. I started all over. In 1960, I went to Africa again together with my mum and an African cook. We established a camp on a lake shore. Can you imagine: crystal clear water, sand banks ... Anyway, it took me two long years to get close to the monkeys, to the point when they allowed me to be a part of their group.

Presenter: Two years! You’ve got more patience than I have! How did you make them like you in the end?

Sarah: Bananas! For two years I offered them bananas until they actually began to accept me as their own. I came to the same spot every day at the same time and fed them bananas. After one year they stopped running away, after the second year they allowed me to climb trees with them and eat their food.

Presenter: What? Are you serious? You climbed trees with the chimps? That was probably lots of fun!

Sarah: You bet! I had to learn to use my arms and legs like never before. It only looks easy when you observe the animals. We as people are very limited in our abilities to use our limbs: our legs and arms aren’t designed to hang onto tree branches and plant leaves. The monkeys, on the other hand, don’t even have to think about what they are doing when they move. So, there was a lot I had to learn not to fall off those tall trees. That was a real challenge!

Presenter: Was it all worth it, though?

Sarah: Definitely, I still think of that time as one of the best periods of my life. I got so close to these animals that I was able to understand them. I was able to experience what it is like to be inside an animal world.

You have 15 seconds to complete the task. (Pause 15 seconds.)

Now you will hear the text again. (Repeat.)

This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers. (Pause 15 seconds.)

This is the end of the Listening test.

Время, отведённое на выполнение заданий, истекло.

Приложение 2. Ответы

Раздел 1. Аудирование

Раздел 2. Чтение

№ задания

Ответ

№ задания

Ответ

1

274516

10

8364512

2

1213123

11

523741

3

3

12

2

4

2

13

1

5

3

14

1

6

1

15

3

7

2

16

3

8

1

17

4

9

1

18

1


Раздел 3. Грамматика и лексика*

№ задания

Ответ

19

meaning

20

formed

21

wasconsidered

22

located

23

wasdesigned

24

won

25

their

26

absolutely

27

extensive; extended

28

essential

29

unfamiliar

30

Russians

31

greatly

32

4

33

1

34

2

35

1

36

3

37

4

38

4

* Написание ответов (без пробелов и знаков препинания) соответствует инструкции ФЦТ по заполнению бланка ответов № 1.

Приложение 3. Критерии и схемы оценивания выполнения заданий раздела “Письмо”

(максимум 20 баллов за весь раздел)

Критерии оценивания выполнения задания 39 (максимум 6 баллов)

Баллы

Решение

Коммуникативной задачи

Организация

текста

Языковое оформление текста


К1

К2

К3

2

Задание выполнено полностью: содержание отражает все аспекты, указанные в задании (даны полные ответы на все вопросы, заданы три вопроса по указанной теме); стилевое оформление речи выбрано правильно с учётом цели высказывания и адресата; соблюдены принятые в языке нормы вежливости

Высказывание логично; средства логической связи использованы правильно; текст верно разделён на абзацы; структурное оформление текста соответствует нормам, принятым в стране изучаемого языка

Используемый словарный запас и грамматические структуры соответствуют поставленной задаче; орфографические и пунктуационные ошибки практически отсутствуют (допускается не более двух негрубых лексико-грамматических ошибок или/и не более двух негрубых орфографических и пунктуационных ошибок)

1

Задание выполнено не полностью: содержание отражает не все аспекты, указанные в задании (более одного аспекта раскрыто не полностью или один аспект полностью отсутствует); встречаются нарушения стилевого оформления речи или/и принятых в языке норм вежливости

Высказывание не всегда логично; имеются недостатки /ошибки в использовании средств логической связи, их выбор ограничен; деление текста на абзацы нелогично/отсутствует; имеются отдельные нарушения принятых норм оформления личного письма

Имеются лексические и грамматические ошибки, не затрудняющие понимания текста; имеются орфографические и пунктуационные ошибки, не затрудняющие коммуникации (допускается не более четырёх негрубых лексико-грамматических ошибок или/и не более четырёх негрубых орфографических и пунктуационных ошибок)

0

Задание не выполнено: содержание не отражает тех аспектов, которые указаны в задании, или/и не соответствует требуемому объёму

Отсутствует логика в построении высказывания; принятые нормы оформления личного письма не соблюдаются

Понимание текста затруднено из-за множества лексико-грамматических ошибок

Примечание. При получении экзаменуемым 0 баллов по критерию “Решение коммуникативной задачи” всё задание оценивается в 0 баллов.

Критерии оценивания выполнения задания 40

(максимум 14 баллов)

Баллы

Решение коммуникативной задачи

Организация текста


К1

К2

3

Задание выполнено полностью: содержание отражает все аспекты, указанные в задании; стилевое оформление речи выбрано правильно (соблюдается нейтральный стиль)

Высказывание логично; структура текста соответствует предложенному плану; средства логической связи использованы правильно; текст разделён на абзацы

2

Задание выполнено: некоторые аспекты, указанные в задании, раскрыты не полностью; имеются отдельные нарушения стилевого оформления речи

Высказывание в основном логично; имеются отдельные отклонения от плана в структуре высказывания; имеются отдельные недостатки при использовании средств логической связи; имеются отдельные недостатки при делении текста на абзацы

1

Задание выполнено не полностью: содержание отражает не все аспекты, указанные в задании; нарушения стилевого оформления речи встречаются достаточно часто

Высказывание не всегда логично; есть значительные отклонения от предложенного плана; имеются многочисленные ошибки в использовании средств логической связи, их выбор ограничен; деление текста на абзацы отсутствует

0

Задание не выполнено: содержание не отражает тех аспектов, которые указаны в задании, или/и не соответствует требуемому объёму, или/и более 30 % ответа имеет непродуктивный характер (т. е. текстуально совпадает с опубликованным источником)

Отсутствует логика в построении высказывания, предложенный план ответа не соблюдается

Баллы

Лексика

Грамматика

Орфография и пунктуация


К3

К4

К5

3

Используемый словарный запас соответствует поставленной коммуникативной задаче; практически нет нарушений в использовании лексики

Используются грамматические структуры в соответствии с поставленной коммуникативной задачей. Практически отсутствуют ошибки (допускается одна-две негрубые ошибки)


2

Используемый словарный запас соответствует поставленной коммуникативной задаче, однако встречаются отдельные неточности в употреблении слов (две-три), либо словарный запас ограничен, но лексика использована правильно

Имеется ряд грамматических ошибок, не затрудняющих понимания текста (не более четырёх)

Орфографические ошибки практически отсутствуют. Текст разделён на предложения с правильным пунктуационным оформлением

1

Использован неоправданно ограниченный словарный запас; часто встречаются нарушения в использовании лексики, некоторые из них могут затруднять понимание текста (не более четырёх)

Многочисленны ошибки элементарного уровня, либо ошибки немногочисленны, но затрудняют понимание текста (допускается шесть-семь ошибок в трёх-четырёх разделах грамматики)

Имеется ряд орфографических или/и пунктуационных ошибок, в том числе тех, которые незначительно затрудняют понимание текста (не более четырёх)

0

Крайне ограниченный словарный запас не позволяет выполнить поставленную задачу

Грамматические правила не соблюдаются, ошибки затрудняют понимание текста

Правила орфографии и пунктуации не соблюдаются

Примечание. Критерий “Орфография и пунктуация” в разделе “Письмо” оценивается в 2 балла. При получении экзаменуемым 0 баллов по критерию “Решение коммуникативной задачи” всё задание оценивается в 0 баллов.

Приложение 4. Порядок определения процента текстуальных совпадений в задании 40

При оценивании задания 40 (развёрнутое письменное высказывание с элементами рассуждения) особое внимание уделяется способности экзаменуемого продуцировать развёрнутое письменное высказывание. Если более 30 % ответа имеет непродуктивный характер (т. е. текстуально совпадает с опубликованным источником), то выставляется 0 баллов по критерию “Решение коммуникативной задачи”, и, соответственно, всё задание оценивается в 0 баллов.

Текстуальным совпадением считается дословное совпадение отрезка письменной речи длиной 10 слов и более.

Выявленные текстуальные совпадения суммируются, и при превышении ими 30 % от общего количества слов в ответе работа оценивается в 0 баллов.

Приложение 5. Порядок подсчёта слов в заданиях раздела “Письмо”

При оценивании заданий раздела “Письмо” (39, 40) следует учитывать такой параметр, как объём письменного текста, выраженный в количестве слов. Требуемый объём для личного письма в задании 39 — 100—140 слов; для развёрнутого письменного высказывания в задании 40 — 200—250 слов. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10 %. Если в выполненном задании 39 менее 90 слов или в задании 40 менее 180 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. При превышении объёма более чем на 10 %, т. е. если в выполненном задании 39 более 154 слов или в задании 40 более 275 слов, проверке подлежит только та часть работы, которая соответствует требуемому объёму. Таким образом, при проверке задания 39 отсчитывается от начала работы 140 слов, задания 40 — 250 слов, и оценивается только эта часть работы.

При определении соответствия объёма представленной работы вышеуказанным требованиям считаются все слова, с первого слова по последнее, включая вспомогательные глаголы, предлоги, артикли, частицы. В личном письме адрес, дата, подпись также подлежат подсчёту. При этом:

— стяжённые (краткие) формы can’t, didn’t, isn’t, I’m и т. п. считаются как одно слово;

— числительные, выраженные цифрами, т. е. 1, 25, 2009, 126 204 и т. п., считаются как одно слово;

— числительные, выраженные цифрами, вместе с условным обозначением процентов, т. е. 25 %, 100 % и т. п., считаются как одно слово;

— числительные, выраженные словами, считаются как слова;

— сложные слова, такие, как good-looking, well-bred, English-speaking, twenty- five, считаются как одно слово;

— сокращения, например USA, e-mail, TV, CD-rom, считаются как одно слово.

Приложение 6. Порядок проверки ответов на задания с развёрнутым ответом и назначения третьего эксперта

В соответствии с Порядком проведения государственной итоговой аттестации по образовательным программам среднего общего образования (приказ Минобрнауки России от 26.12.2013 № 1400 зарегистрирован Минюстом России 03.02.2014 № 31205)

“61. По результатам первой и второй проверок эксперты независимо друг от друга выставляют баллы за каждый ответ на задания экзаменационной работы ЕГЭ с развёрнутым ответом...

  1. В случае существенного расхождения в баллах, выставленных двумя экспертами, назначается третья проверка. Существенное расхождение в баллах определено в критериях оценивания по соответствующему учебному предмету.

Эксперту, осуществляющему третью проверку, предоставляется информация о баллах, выставленных экспертами, ранее проверявшими экзаменационную работу”.

  1. Если расхождение сумм баллов, выставленных двумя экспертами за задание 39 по всем (трём) позициям оценивания данного задания, составляет 3 и более балла, то третий эксперт выставляет баллы по всем трём позициям оценивания задания 39.
  2. Если расхождение сумм баллов, выставленных двумя экспертами за задание 40 по всем (пяти) позициям оценивания данного задания, составляет 5 и более баллов, то третий эксперт выставляет баллы по всем пяти позициям оценивания задания 40.





Для любых предложений по сайту: [email protected]