Знакомимся с заданием 11 - Чтение

Английский язык - Я сдам ЕГЭ! - Учебное пособие для общеобразовательных организаций - 2018

Знакомимся с заданием 11 - Чтение

Описание задания 11

В задании 11 вам надо заполнить пропуски в тексте соответствующими фрагментами из предложенного списка. Даётся связный текст, в котором шесть предложений содержат пропуски, и семь фрагментов для вставок, из которых один фрагмент лишний. Так проверяется понимание структурно-смысловых связей текста, потому что вставляемые фрагменты должны соответствовать пропуску и по структуре, и по смыслу. За каждое правильно установленное соответствие вы получаете 1 балл, максимум за успешное выполнение этого задания — 6 баллов.

Стратегии выполнения задания 11

1. Просмотрите сначала текст, чтобы понять его общее содержание.

2. Затем внимательно прочитайте предложенные фрагменты предложений. Помните, что один из них лишний, он вам не понадобится.

3. Проанализируйте, какой частью предложения или каким членом предложения является каждый фрагмент (придаточное определительное, группа сказуемого и т. п.). Подумайте, что может ему предшествовать в тексте или идти после него.

4. Прочитайте текст до первого предложения, где нужно восстановить пропущенный фрагмент. Определите, какая СТРУКТУРА (какая часть предложения или какой член предложения: придаточное определительное, группа сказуемого и т. п.) вырезана. Обращайте особое внимание на слова, которые стоят непосредственно перед пропуском и после него.

5. Найдите нужную СТРУКТУРУ в списке фрагментов. Проверьте, подходит ли этот фрагмент в данное предложение ПО СМЫСЛУ.

6. Проработайте таким образом весь текст. Возможно, у вас будут варианты для каких- то предложений. Выбирая окончательный ответ, помните, что восстановленный фрагмент должен соответствовать предложению и по СТРУКТУРЕ, и по СМЫСЛУ.

7. Проверяя свои ответы, проследите также, не нарушается ли связь соответствующего существительного и заменяющего его местоимения или не нарушается ли согласование подлежащего и сказуемого.

8. Обращайте также внимание на союзы, союзные слова и другие элементы, служащие для связи слов в предложении и организации текста, придающие ему логическую завершенность.

Учимся выполнять задание 11

11. Прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

Promoting language learning

The European Union (EU) is committed to supporting the rights of its citizens to personal and professional mobility, and their ability to communicate with each other. It does so by A _________________ to promote the teaching and learning of European languages. These programmes have at least one thing in common: they cover cross- border projects involving partners from two, and often three or more, EU countries.

The EU programmes are designed to complement the national education policies of member countries. Each government is responsible for its own national education policy, В _________________. What the EU programmes do is to create links between countries and regions via joint projects, C _________________.

Since 2007 the main programmes have been put under the overall umbrella of the EU’s lifelong learning programme. All languages are eligible for support under this programme: official languages, regional, minority and migrant languages, D _________________. There are national information centres in each country, E _________________.

The cultural programmes of the EU also promote linguistic and cultural diversity in a number of ways. The “Media” programme funds the dubbing and subtitling of European films for F _________________. The “Culture” programme builds cross-cultural bridges by supporting the translation of modern authors into other EU languages.

1. and the languages of the EU’s major trading partners

2. which includes language teaching and learning

3. cinemas and television in other EU countries

4. which enhance the impact of language teaching and learning

5. funding a number of educational programmes

6. and encouraging people to learn new languages

7. where details about the application procedures are given

Ответ:

А

В

С

О

Е

F

G








Разбор задания 11

ШАГ 1. Знакомимся со вторым заданием в разделе “Чтение”. Внимательно изучаем инструкцию к заданию 11. Стараемся понять, что необходимо сделать в этом задании.

Прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

Предлагается связный текст, в котором вы видите шесть пропусков под буквами А—F, и даются семь фрагментов (частей предложения) под номерами 1—7, один из которых лишний. Ваша задача — вернуть шесть фрагментов в соответствующие пропуски в тексте таким образом, чтобы они подходили данному пропуску и по структуре, и по смыслу. Каждый фрагмент из списка 1—7 может использоваться только один раз. За каждое правильно подобранное соответствие дается 1 балл. За все задание можно максимально получить 6 баллов.

Инструкция позволяет определить, что данное задание направлено на понимание структурно-смысловых связей в тексте и в нём проверяются следующие ключевые умения:

• определение, какой частью предложения или каким членом предложения является каждый фрагмент (придаточное определительное, группа сказуемого и т. п.);

• определение, какая СТРУКТУРА (какая часть предложения или какой член предложения: придаточное определительное, группа сказуемого и т. п.) вырезана.

• определение, подходит ли этот фрагмент в данное предложение ПО СМЫСЛУ;

• выбор союзов, союзных слова и других элементов, служащих для связи слов в предложении и организации текста, придающие ему логическую завершенность.

ШАГ 2. Быстро читаем текст, игнорируя пропуски, стараемся понять его общее содержание.

ШАГ 3. Просматриваем первый абзац текста, обращая внимание на структуру, которую должен иметь пропущенный фрагмент. Ищем подходящий по структуре фрагмент среди фрагментов 1—7.

The European Union (EU) is committed to supporting the rights of its citizens to personal and professional mobility, and their ability to communicate with each other. It does so by A _________________ to promote the teaching and learning of European languages. These programmes have at least one thing in common: they cover cross-border projects involving partners from two, and often three or more, EU countries.

1. and the languages of the EU’s major trading partners

2. which includes language teaching and learning

3. cinemas and television in other EU countries

4. which enhance the impact of language teaching and learning

5. funding a number of educational programmes

6. and encouraging people to learn new languages

7. where details about the application procedures are given

Изучаем часть предложения, которая идёт до и после пропуска в тексте. Пытаемся определить, с какой части речи должен начинаться пропущенный фрагмент. Хорошей подсказкой здесь нам служит предлог by, который указывает на то, что за ним должно следовать существительное или герундий, форма на -ing. Просматриваем фрагменты 1—7 и обнаруживаем фрагмент 3, который начинается с существительного. Однако этот фрагмент не подходит по смыслу. Видим фрагмент 5, который начинается с герундия. Проверим, подходит ли данный фрагмент по смыслу. Да, подходит. Следовательно, правильный ответ — 5.

ШАГ 4. Просматриваем следующий отрывок текста В, обращая внимание на структуру, которую должен иметь пропущенный фрагмент. Ищем подходящий по структуре фрагмент средифрагментов 1—7.

The EU programmes are designed to complement the national education policies of member countries. Each government is responsible for its own national education policy, В _________________.

Структура предложения и слова, которые идут до пропуска, свидетельствуют о том, что после слова policy должно идти придаточное определительное с союзом или союзным словом. Просматриваем список фрагментов 1—7. Такую структуру имеют второй и четвертый фрагменты. Подставим второй фрагмент и проверим, подходит ли он по смыслу и по структуре. Да, подходит. Перепроверим себя и попробуем подставить фрагмент 4. Он не подходит по структуре, так как глагол не стоит в 3-м лице единственного числа (Present Simple), а значит, грамматически не согласуется со словом policy.

ШАГ 5. Просматриваем следующее предложение второго абзаца текста, обращая внимание на структуру, которую должен иметь пропущенный фрагмент.

What the EU programmes do is to create links between countries and regions via joint projects, C _________________.

Ищем подходящий по структуре фрагмент среди фрагментов 1—7. Оказывается, нам здесь тоже нужно использовать придаточное определительное с союзом или союзным словом. Их было всего два. Одно мы уже использовали. Осталось придаточное определительное предложение 4. Мы уже также выяснили, что глагол в части определительного предложения должен согласовываться со словом, которое стоит перед пропуском, в данном случае со словом projects (существительное во множественном числе). Проверим, подходит ли фрагмент 4. Глагол enhance хорошо согласуется со словом projects по управлению. Данный фрагмент подходит как по структуре, так и по смыслу. Ответ — фрагмент 4.

ШАГ 6. Просматриваем следующий отрывок текста, обращая внимание на структуру, которую должен иметь пропущенный фрагмент.

Since 2007 the main programmes have been put under the overall umbrella of the EU’s lifelong learning programme. All languages are eligible for support under this programme: official languages, regional, minority and migrant languages, D _________________.

У нас осталось четыре фрагмента: 1 — and the languages of the EU’s major trading partners, 3 — cinema and television in other EU countries, 6 — and encouraging people to learn new languages, 7 — where details about the application procedures are given. Двоеточие после слова programme указывает на то, что дальше идёт перечисление, перечисляются официальные языки, региональные, меньшинств и мигрантов. Ряд перечислений не завершён, так как отсутствует последний однородный член предложения — ещё какие-то языки. Последний однородный член предложения обычно прикрепляется сочинительным союзом and, перед которым часто стоит запятая. Проверим, есть ли у нас среди оставшихся фрагментов те, которые начинаются с союза and. Такие фрагменты есть, а именно 1 и 6. Подставим фрагмент 1 и прочитаем предложение. Данный фрагмент подходит и по структуре, и по смыслу. Однако всё же перепроверим себя. Попробуем подставить фрагмент 6. Он не подходит по смыслу и по структуре, так как после союза and в нём идёт герундий, а не существительное, значит, он не может выступать как однородный член предложения для существительных и не подхватывает цепочку перечислений. Следовательно, правильный ответ — 1.

ШАГ 7. Просматриваем следующее предложение третьего абзаца текста, обращая внимание на структуру, которую должен иметь пропущенный фрагмент. Ищем подходящий фрагмент поструктуре среди фрагментов 3, 6, 7.

There are national information centres in each country, E _________________.

Фрагмент 3 не подходит по структуре, а фрагмент 6 — по смыслу. Остаётся фрагмент 7. Проверим, подойдёт ли он по структуре. Да, подходит. А по смыслу? Предложение приобретает завершённость и смысл, когда мы подставляем фрагмент 7.

ШАГ 8. Просматриваем следующий, последний абзац текста, обращая внимание на структуру, которую должен иметь пропущенный фрагмент. Ищем подходящий фрагмент.

The cultural programmes of the EU also promote linguistic and cultural diversity in a number of ways. The “Media” programme funds the dubbing and subtitling of European films for F _________________. The “Culture” programme builds cross-cultural bridges by supporting the translation of modern authors into other EU languages.

У нас осталось два фрагмента: 3 — cinema and television in other EU countries и 6 — and encouraging people to learn new languages. Нам нужно дополнение, судя по структуре текста. Поскольку это предлог for, дополнение может быть выражено существительным или герундием. Фрагмент 6 не подходит, так как начинается с союза and, который не может сочетаться с предлогом for. Фрагмент 3 полностью подходит как по структуре, так и по смыслу. Подсказкой также служит слово film, которое хорошо сочетается со словами cinema and television. Таким образом, правильный ответ — 3. Фрагмент 6 оказался лишним.

Типичные ошибки при выполнении задания 11

Экзаменуемые:

• при восстановлении фрагмента полагаются только на его содержание либо только на его структуру, в то время как необходимо принимать во внимание и то, и другое;

• не понимают смысла предложений с пропусками;

• не понимают грамматической структуры предложений;

• не соотносят реферируемые слова (местоимения, союзы, существительные, глаголы) в главном и придаточном предложении;

• не используют языковую догадку для понимания незнакомых слов в контексте.

Подготовительные упражнения к заданию 11

1. Ответьте на вопросы.

1. Какова цель задания 11 в разделе “Чтение”?

2. Какие ключевые умения проверяет задание 11?

3. Какой вид теста используется для задания 11?

4. Какой тип текста используется для задания 11?

5. Сколько баллов можно получить за задание 11?

2. Определите, с какой части речи должны начинаться пропущенные фрагменты.

A. Researchers found improvements (1) _________________ were significantly higher in the second group.

B. However, you have got to find (2) _________________.

C. In total, 128 people took (3) _________________.

D. The teachers very clearly see the link between diet and concentration. Children’s concentration and behaviour (4) _________________._____________________

E. Pupils are encouraged to find out more about where their food comes from by (5) _________________.

3. Вставьте who, what, whose, that в пропуски.

1. This is the hat _____ Mary bought in London last week.

2. Peter did _____ he could.

3. Jane told me _____ she wanted to invite Harry for dinner.

4. Olga has already read the book _____ I bought yesterday.

5. He was a man _____ meant _____ he said.

6. I don’t know _____ delayed the flight.

7. I don’t know _____ project to choose, Mary’s or Peter’s.

8. I don’t know _____ handwriting it was.

9. He invited us to dinner _____ was very kind of him.

10. The teacher wasn’t surprised at _____ he saw in the room.

11. My father, _____ is 46, is a doctor.

12. They say _____ they received the letter last Friday.

13. It was Captain Jones _____ told me of Mr Crown’s misfortunes.

14. Felix decided _____ he’d better stop smoking.

15. I had to find out _____ he was after.

4. Выберите правильный вариант.

1. During the nineteenth century, Britain built up an empire of colonies which/what stretched into every continent.

2. It was said that the sun never set on the British Empire, so/because at any time of the day the sun was always shining on a British colony somewhere in the world.

3. In the nineteenth century Britain received large numbers of new immigrants which/who came over to escape from starvation.

4. Unfortunately, immigrants found a very different reality when/while they arrived in Britain.

5. In 1971 the Commonwealth Immigration Act restricted the number of new immigrants, however/although one exception was made in 1972.

6. The House of Commons has 651 seats which/that were occupied by Members of Parliament (MPs) who/when elected by the British Parliament.

7. The Queen, who/that is the Head of the State, opens and closes the Parliament.

8. There 651 Members of Parliament in Britain, and/but the Chamber of the House of Commons is quite small.

9. The House of Commons has a chairman called the Speaker who/whose job is to keep the House in order.

10. The most important MPs sit on the front benches and are though/therefore called frontbenchers.

11. The ministers of Government sit on the front bench to the right, when/while the opposition frontbenchers sit on the left.

12. As/Because leaders of their political parties and leaders of the country, Prime Ministers are powerful and important people.

*5. Составьте предложения, используя следующие фрагменты:

1. ... who had many interesting and exciting adventures.

2. ... hiking through mountain passes ...

3. ... when I received their answer.

4. ... when I was opening the envelope.

5. ... who has taken many excellent pictures of my raccoons.

6. ... which came today?

7. ... though he has never been to France.

6. Восстановите текст, вставив пропущенные слова (союзы и союзные слова).

How much do you know about the early history of England? About three thousand years B.C. many parts of Europe, including the British Isles, were inhabited by a people, (1) _____ came to be known as the Iberians. We do not know much about these people (2) _____ they lived in Britain long before a word of their history was written, (3) _____ we can learn something from their weapons, tools and the remains of their dwellings (4) _____ have been found.

We know more about the Celts (5) _____ about the earlier inhabitants of the island, (6) _____ of the written accounts (7) _____ exist. The Celts did not write down the events themselves. Other people (8) _____ knew them described them in their books. The Greeks were the first to mention the British Isles. It is from the Greek books (9) _____ we know about the Phoenicians, (10) _____ were great sailors and traders even before the Greeks. They travelled as far as the shores of Britain.

The earliest writer from (11) _____ we have learned much about the country and its inhabitants was Julius Caesar, the famous Roman general, statesman and writer. In his Commentaries on the Gallic War, a book (12) _____ was written in Latin, he describes the island and the Celts against (13) _____ he fought. He tells us (14) _____ the Celts were tall and blue-eyed. They wore long flowing moustaches (15) _____ no beards. They lived in tribes (16) _____ were ruled by chiefs (17) _____ all the tribesmen obeyed.

7. Определите в следующем тексте слова, влияющие на выбор вырезанного фрагмента. Какая часть речи, какая грамматическая конструкция может следовать за ними?

Covering more than 850 km, the Portuguese coast boasts such a large number of fine, white sandy beaches that it is almost impossible to keep count. All bathed by the Atlantic Ocean and all different, their beauty is hard to describe, so there is nothing better A _____________________.

The most famous are in the Algarve. With three thousand hours of sun per year and warm waters, there are beaches to suit every taste and many dreamlike resorts. The choices are many, from sandy stretches extending as far as the eye can see В _____________________, the trade image of the region. They are always accompanied C _____________________.

8. Соотнесите мини-тексты и вырезанные фрагменты. Один фрагмент лишний.

Covering more than 850 km, the Portuguese coast boasts such a large number of fine, white sandy beaches that it is almost impossible to keep count. All bathed by the Atlantic Ocean and all different, their beauty is hard to describe, so there is nothing better A _____________________.

The most famous are in the Algarve. With three thousand hours of sun per year and warm waters, there are beaches to suit every taste and many dreamlike resorts. The choices are many, from sandy stretches extending as far as the eye can see В _____________________, the trade image of the region. They are always accompanied by a calm clear sea, C _____________________.

1. which is ideal for various water sports

2. who has never been to this wonderful city

3. than to discover them once for oneself

4. to the smaller coves, sheltered by huge cliffs

Ответ:

А

В

С




9. Прочитайте текст и заполните пропуски А—С частями предложений, обозначенными цифрами 1—5. Две из частей в списке 1—5 лишние. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

11.

Beautiful cities of Italy

The political and cultural centre of Italy is the ‘Eternal City’, Rome. Ever since the Roman Empire, as its capital, Rome has become famous as a centre of European culture. The most striking sights of Rome are, of course, the Colosseum and the Forum. Once the Colosseum was able to receive about 50 thousand spectators, A _____________________ and concert halls. The Pantheon, the old temple of all gods, В _____________________, is also located in Rome.

The second most important town in Italy is Milan. Milan is the capital of fashion and C _____________________, exhibitions and conferences. The main attraction of Milan is its Cathedral Square, where the monument to the King Victor Emmanuel II is installed. Theatre fans will not be left disappointed by visiting the Theatre of La Scala.

1. which is comparable with modern stadiums

2. that everyone is dreaming about this trip

3. which was built in the early I century

4. the venue for major international festivals

5. which are connected by more than 150 canals

Ответ:

А

В

С




Полезные советы

• Прочитайте текст, чтобы понять его общий смысл.

• В этом задании очень важно хорошее понимание структуры предложения и текста в целом.

• Прочитайте абзац, который содержит пропущенный фрагмент текста, и попытайтесь понять, каково должно быть содержание пропущенного фрагмента.

• Прочитайте абзац, который содержит пропущенный фрагмент текста, и попытайтесь понять, какой член предложения или какое придаточное структурно подойдёт к данному пропуску.

• Пропущенный фрагмент часто является частью придаточного предложения. Подумайте, какой союз или союзное слово может начинать фрагмент.

• Прочитайте предложения до и после пропущенного фрагмента, ищите слова, которые могут вам помочь, например упоминание о времени then, after, местоимения it, that, she/her, союзы и союзные слова, например which, what, so, unless и т. п.

• Обратите внимание на пунктуацию: после некоторых слов ставится запятая (However), другие слова никогда не встречаются после запятой (that).

• Решите, какой фрагмент подходит, и проверьте, как он вписывается в пропуск.

• Убедитесь, что все предложения грамматически и логически связаны.

• Убедитесь, что лишний фрагмент не подходит ни к одному из пропусков в тексте.

Тренируемся в выполнении задания 11

Вариант 1

Прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

UNESCO

Everybody knows what the abbreviation of UNESCO stands for. This global organization strives to build networks among nations that enable strong and true solidarity. In 1945, it created in order to respond to the belief of nations, A _____________________, that political and economic agreements are not enough to build a lasting peace.

So, what does UNESCO do to achieve this goal? One of primary aims of UNESCO is mobilizing for education В _____________________ as a fundamental human right and as a prerequisite for human development. UNESCO also fosters intercultural understanding C _____________________ and support for cultural diversity. UNESCO created the idea of World Heritage to protect sites of outstanding universal value. Finally, UNESCO does its best to protect freedom of expression D _____________________.

Today, UNESCO’s message has never been more important. We must create policies capable of addressing the social, environmental and economic dimensions of our life. This new thinking reaffirms the founding principles of the Organization and enhances its role. In a globalized world with interconnected societies, intercultural dialogue is vital E _____________________. In an uncertain world, the future of nations depends not only on their economic capital or natural resources, F _____________________. UNESCO does it through education, scientific research and the sharing of knowledge.

1. so that every child has access to quality education

2. which is essential for democracy and human dignity

3. if we are to live together accepting our diversity

4. which suffered two world wars in less than a generation

5. but also on their ability to understand coming changes

6. which demands full participation of all nations

7. which is done through protection of heritage

Ответ:

A

В

C

D

E

F







Вариант 2

Прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

Some tips on stress management

Modern people are much more under stress than our ancestors. Everybody knows that stress brings all kinds of ailments related to heart, neurology and blood pressure. A _____________________, a lot of it can slow down your actual performance. Try to de-stress yourself. It’s easy said than done В _____________________, not even health. You have to put time and effort to win back your health! So, learn to relax and engage yourself in activities that give you joy. If you are not able to relax and your mind wanders around, you might take help of relaxation techniques like meditation.

C _____________________, don’t think negative. Think about the best and the worst situation that the problem can get you in. Now, first focus on the worst situation to decide D _____________________. If not, half of your problem is solved. Now, focus on the best situation and the ways that can be employed to reach it E _____________________. Now, keep on reviewing and omitting the items F _____________________ at every repetition. Ultimately, you will be left with one or two options to try for solving your problem. This will definitely help in relieving your stress. You can adopt any other method for solving problems — just don’t take stress. Stress, anyhow, doesn’t solve any problem!

1. that now don’t look so good a solution

2. when confronted with a problem

3. while a little anxiety gives you extra motivation

4. that you must eat well, sleep tight and stay active

5. and make a list of solutions, mentally or on paper

6. but at the same time nothing comes free

7. if it is so bad that you need to get depressed

Ответ:

А

В

С

D

Е

F







Рефлексия

1. Помог ли вам представленный в данной теме материал лучше понять содержание и структуру задания 11 раздела “Чтение”?

2. Что было легко/трудно в усвоении темы?

3. Что было полезным?

4. Что вы усвоили, чему вы научились, что сумеете выполнить самостоятельно?

5. Что осталось неясным?

Научились, умеем, усвоили

1. Усвоили алгоритм выполнения задания 11 раздела “Чтение”.

2. Научились выполнять это задание.

3. Умеем применять следующие стратегии:

• понять в прочитанном тексте структурно-смысловые связи текста;

• извлекать из текста необходимую информацию;

• игнорировать ненужную информацию;

• выявлять соотносимые слова в главном и придаточном предложениях.






Для любых предложений по сайту: [email protected]