Английский язык - Новый полный справочник для подготовки к ЕГЭ - 2018
Задание 11 - ЧТЕНИЕ
Задание 11 направлено на проверку понимания структурно-смысловых связей. Это средний по объёму текст, в котором пропущены части предложений. Всего в тексте 6 пропусков. Ученику предлагается на выбор 7 возможных фрагментов предложений, один из которых — лишний. Задача экзаменуемого — подобрать к каждому пропуску фрагмент предложения, соответствующий тексту как по содержанию, так и по грамматической структуре. За каждое правильно установленное соответствие (т.е. за каждый правильно подобранный фрагмент) учащийся получает 1 балл. Максимально возможное количество первичных баллов за это задание — 6.
Пропуски в тексте обозначаются буквами А-G, а предлагаемые для выбора фрагменты предложений — цифрами 1-7. Под заданием есть табличка, в которую экзаменуемый записывает предварительные ответы.
По окончании выполнения этого задания следует перенести свои ответы в бланк ответов № 1 в окошко для задания 11. Не забудьте, что вы должны записать последовательность из 6 цифр без пробелов и знаков препинания.
РЕКОМЕНДАЦИИ К ВЫПОЛНЕНИЮ ЗАДАНИЯ 11
• Проанализируйте грамматическую структуру каждого фрагмента 1-7, подчеркните слова, определяющие структурно-смысловую взаимосвязь фрагмента с остальным текстом. Прежде всего к таким словам относятся местоимения, союзы, глаголы.
• Быстро прочитайте весь текст, чтобы понять его основное содержание.
• Прочитайте внимательно текст вокруг каждого пропуска, обращая особое внимание на местоимения, грамматические формы глаголов и запятые. Подумайте, какой части предложения не хватает.
• Выберите из списка фрагментов тот, который грамматически подходит к данному пропуску. Если таких фрагментов несколько, подберите тот, который ближе всего по смыслу. Помните, что среди предложенных фрагментов будут такие, которые могут соответствовать пропуску по грамматической структуре, отличаясь при этом по значению, либо быть похожими по значению, но различаться по структуре.
• После того, как вы заполните все пропуски, убедитесь, что оставшийся вариант не подходит ни к одному пропуску. Если такой уверенности нет, возможно, вы где-то допустили ошибку, и следует ещё раз проверить все ответы.
• Вновь прочитайте весь текст и убедитесь, что дополненные предложения подходят по смыслу.
• Рекомендуемое время на выполнение этого задания — 8 мин.
Для успешной подготовки к выполнению задания 11 рекомендуется изучить структурно-смысловые связи внутри различных типов предложений (см. Краткий справочник по синтаксису). Это поможет определить, какой части предложения не хватает.
КРАТКИЙ СПРАВОЧНИК ПО СИНТАКСИСУ: СТРУКТУРА ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Сложные предложения
Сложным называется предложение, состоящее из двух и более простых предложений, объединённых в одно целое по смыслу и интонационно. Простые предложения, составляющие сложное, могут соединяться либо при помощи союзов, либо без них, причём в обоих случаях они выделяются интонационными паузами.
Сложные предложения бывают двух типов: сложносочинённые и сложноподчинённые.
Сложносочинённые предложения
Сложносочинённое предложение состоит из простых предложений, не зависящих друг от друга.
Два или несколько простых предложений объединяются в сложносочинённое при помощи сочинительных союзов. Наиболее употребительны сочинительные союзы: соединительные, противительные, разделительные.
Союзы |
Примеры |
Соединительные: and — и as well as — а также not only... but also... — не только..., но и... |
She didn’t speak to anyone and nobody spoke to her. The organization gives help and support to people in need, as well as it raises money for local charities. Shakespeare was not only an outstanding writer but he was also a talented actor. |
Противительные: but — но, а, да and — a yet — однако, но |
They rushed to the hospital, but they were too late. I went to bed, and my brother went to watch TV. Kelly was a convicted criminal, yet many people admired him. |
Разделительные: or — или either... or... — или... или... |
I have to defend myself or he’ll kill me. Either you’ll change your mind, or we’ll go without you. |
Как и в русском языке, английские простые предложения могут объединяться в сложные и без союзов. Однако в этом случае они отделяются точкой с запятой:
The events we experience are less important than the meaning we give to them; life is about meaning, not experience.
Сложноподчинённые предложения
Сложноподчинённым называется предложение, состоящее из двух или более зависимых друг от друга предложений. Сложноподчинённые предложения состоят из главного предложения, имеющего значение самостоятельного утверждения, и придаточного предложения, которое поясняет главное. Придаточные предложения выполняют в сложном предложении функцию одного из членов предложения и отвечают на те же вопросы, что и соответствующие им члены простого предложения.
Виды придаточных предложений |
Примеры |
Подлежащие |
Where she works is not important. What upset me most was his rudeness. |
Предикативные (сказуемые) |
The question is whether they will vote for us. The trouble is that I don’t know his phone number. |
Дополнительные |
I don’t know whether she will join us tomorrow. I thought (that) you were right. |
Определительные |
• ограничительные определительные: That’s the girl who is going out with John. • описательные определительные: My brother Jim, who lives in London, is a doctor. |
Обстоятельственные |
• придаточные времени: We’ll go out when it stops raining. I’ll come as soon as I finish. • придаточные места: She was standing exactly where you are standing now. I’ve hidden the money where no one will find it. • придаточные причины: We didn’t enjoy the day because the weather was so awful. As it was getting late, I turned around to start for home. • придаточные следствия: I was feeling hungry, so I made myself a sandwich. The gravestones were covered with moss that is why it was impossible to read the names on them. • придаточные образа действия и сравнения: Mrs Crump looked as if she was going to explode. Helen comes to visit me as often as she can. • придаточные уступительные: You can copy down my answers, although I’m not sure they’re right. No matter how much she ate, she didn’t get fat. • придаточные цели: The teacher gave us the textbook in order that we might learn the rule. He lowered his voice so that Doris couldn’t hear. • придаточные условия: If we don’t hurry, we’ll be late. You won’t pass the exam unless you work harder. |
Придаточные определительные предложения выполняют в предложении функцию определения и отвечают на вопрос “какой?”. Они соединяются с главным предложением союзными словами, местоимениями или наречиями.
Относительное местоимение/наречие |
Перевод/употребление |
Примеры |
who |
который (для людей) |
There’s the man who stole my bag! |
whom |
“который” в косвенных падежах (для людей в формальном стиле и после предлогов) |
All students whom the Headmistress has invited must come at 5 pm. That’s the man to whom I gave the money. |
which |
который (для вещей) |
Have you got the book which I lent you? |
that |
который (для людей, вещей, времени и места) |
This is the bike that I got for my birthday. The school that my mum went to was very traditional. |
whose |
чей (для принадлежности) |
Tony, whose father is a lawyer, is in trouble with the police. |
when |
когда (для времени) |
I remember the day when the war began. |
where |
где (для места) |
The resort where we spent our holidays was great! |
why |
почему (для причины) |
That’s the reason why he’s always late. |
Существует два вида придаточных определительных предложений: ограничительные и описательные.
Ограничительное определительное предложение:
• идентифицирует член предложения, к которому оно относится, сообщая о нём существенную информацию, без которой предложение теряет смысл;
• не отделяется запятой/запятыми от главного предложения.
В нём можно употреблять that вместо who или which (менее формально).
В таком предложении можно опускать относительное местоимение/наречие, если оно не является подлежащим придаточного предложения:
Those are the books which/that I told you about yesterday.
Those are the books I told you about yesterday.
Описательное определительное предложение:
• описывает член предложения, к которому оно относится, сообщая о нём дополнительную информацию, которую можно опустить без ущерба для смысла главного предложения;
• отделяется запятой/запятыми от главного предложения.
В таком предложении нельзя употреблять that вместо who или which и нельзя опускать относительное местоимение/наречие:
Bill Gates, who started Microsoft, is now a very rich man.
Heskey passed the ball to Owen, who scored a magnificent goal.
Эмфатические конструкции в предложении
Эмфатическая конструкция It + is/was + he/she ... who/that...
Эта конструкция употребляется, когда мы хотим сфокусировать внимание на объекте. На русский язык конструкция переводится словосочетанием:
именно + объект ... или Не кто иной, как/не что иное, как + объект ...:
It was Peter who told me about that. — Не кто иной, как Пётр рассказал мне об этом.
All the Redgrave family are gifted actors. But it is Vanessa who has made the greatest impact in the world of feature films. — Все члены семьи Рэдгрейв — талантливые актеры. Но именно Ванесса оказала наибольшее влияние в мире художественных фильмов.
It was only in January that I got the test results. — Я получил результаты тестов только в январе.
Инверсия
В некоторых случаях для эмоционального усиления используется вопросительный порядок слов — инверсия. Предложения с инверсией начинаются со следующих слов исловосочетаний: hardly, barely, scarcely, never, no sooner, only then/after, not only, rarely, seldom, little, under no circumstances, at no time, not until и т. д.:
Hardly/barely/scarcely had we set out when it started raining!
No sooner had the burglar left the house than he was arrested.
Only then/Only after her death did he realize how he loved her.
Not only do the nurses want a pay increase, but they want reduced hours as well.
Rarely/seldom do we get letters from her!
Little did I know/realize that my life was about to change.
Under no circumstances should you leave your child alone in the house!
At no time was the company informed.
Not until we got home did we remember that we had left the keys in the office.
ОБРАЗЦЫ ЗАДАНИЯ 11 В ФОРМАТЕ ЕГЭ
5. Прочитайте текст и заполните пропуски A-F частями предложений, обозначенными цифрами 1-7. Одна из частей в списке 1-7 лишняя. Занесите цифру, обозначающую соответствующую часть предложения, в таблицу.
Every invention has an official birth date. For the Cube this date is 1974 A ____________. The inventor’s name is now a household word, Rubik’s Cube.
Although 1974 marks the appearance of the Cube, the processes that led to the invention began a few years earlier. At the time, Erno Rubik was a lecturer at the Academy of Applied Arts and Crafts in Budapest.
In the course of his teaching, Erno Rubik preferred to communicate his ideas by the use of actual models, made from wood or plastic, B ____________. When the Cube was completed, Erno Rubik demonstrated it to his students and let some of his friends play with it. The effect was instantaneous. Once somebody laid his hands on the Cube, C ____________! The compulsive interest of friends and students in the Cube caught its creator completely by surprise and it was months before any thought was given to the possibility of producing it on an industrial scale.
During 1978, the Cube began to make its way through the hands of fascinated youths into homes and schools D ____________. The challenge of trying to master the Cube seemed to have a mesmeric effect on an amazing variety of individuals. Grandmothers, bank managers, pilots and librarians could be seen working away at their Cubes at any hour of the day. But it was the young, schoolboys and students, E ____________. Now the Cube is part of a family of puzzles and games which bear the stamp of the genius who created the greatest three dimensional puzzle the world has ever known.
Erno Rubik has not changed much over the years. Working closely with Seven Towns, he is still deeply engaged in creating new games and puzzles, and remains one of the principal beneficiaries of F ____________.
1. it was difficult to get it back
2. which was the first step on the long road that led finally to the Cube
3. who proved most adept at solving the puzzle
4. where it was finally rejected
5. what proved to be a spectacularly successful invention
6. when the first working prototype came into being
7. without any promotion or publicity
A |
B |
C |
D |
E |
F |
6. Прочитайте текст и заполните пропуски A-F частями предложений, обозначенными цифрами 1-7. Одна из частей в списке 1-7 лишняя. Занесите цифру, обозначающую соответствующую часть предложения, в таблицу.
As the saying goes ... ‘water, water, everywhere’. Well, how much water is there; where is this water; how does it move around?
It’s hard to imagine what it’s like to not have clean water to drink. Water is not evenly divided around the world. Some places have lots and others have very little. Water supply is a big problem in some countries. Some people in Africa carry water from a hole A ____________. This water source might not even be in their town and they will have to travel to get it. Some kids wrote about how they have dirty water at their school and sometimes kids get sick from drinking it. We wonder В ____________.
We thought that the United States didn’t have any of those problems but we were wrong. Appalachia, in the southern part of the United States, has some homes C ____________.
In Arizona, the Central Arizona Project gets water piped in from the Colorado River. This is a problem for the places that used to get most of the Colorado River water D ____________. There are rules about how much water can be taken out of rivers. Some rivers in the West have reached that limit. There are ‘water wars’ where people argue over E ____________.
The problem of water supply keeps a lot of people looking for new ways to use water better. Every time we use it, we take water away from the Earth. We know how it flows on the surface and underground F ____________. In the past few years, many households have been using rain barrels attached to the downspout of their gutters to store and use rain water for the lawn and garden. If we don’t spend that extra five minutes in the shower, or run the water when we brush our teeth, we can make a difference!
1. who has the right to use the water
2. which provide people with most of the water
3. that is bored or dug into the ground
4. that still don’t have running water
5. until it gets to us
6. what we can do about this
7. because they can’t get as much now
A |
B |
C |
D |
E |
F |
7. Прочитайте текст и заполните пропуски A-F частями предложений, обозначенными цифрами 1-7. Одна из частей в списке 1-7 лишняя. Занесите цифру, обозначающую соответствующую часть предложения, в таблицу.
‘Tune In, Turn On, and Drop Out’ was the motto of the hippie movement that grew out of people’s disillusionment with the Vietnam War. Hippies were mainly white teenagers and young adults A ____________.
The immediate precursor to the hippies was the so-called Beat Generation of the late 1950s. But where the intellectual beats tended to stay out of politics, the hippies were known as much for their political outspokenness B ____________. Their opposition to the Vietnam War became one of the most significant aspects of the growing antiwar movement in the second half of the 1960s.
To express their protests, and to ‘turn on’ others, the hippies used art, street theatre and music. This culture reached its peak in the summer of 1967, when a concert in San Francisco’s Golden Gate Park introduced the music of the hippies to a wider audience. The concert inspired thousands of young people around the country to head for San Francisco, C ____________.
In the 60’s, hippies sought to free themselves from societal restrictions, choose their own way and find new meaning in life. This made hippies instantly recognizable to one another and served D ____________.
Hippies often chose brightly coloured clothing. Much of hippie clothing was self-made, and hippies often purchased their clothes from flea markets and second-hand shops. Tiedyeing was very fashionable E ____________.
Hippie culture spread worldwide through a fusion of rock music, folk and blues. It also found expression in literature, fashion, and the visual arts, F ____________.___
Eventually the hippie movement extended far beyond the USA and appeared in the UK, Canada, Australia, New Zealand and many other countries.
1. which were against the war and the government
2. who shared distrust towards traditional values and authority
3. some wearing flowers in their hair
4. including film, posters and album covers
5. as part of hippie style and still is today
6. as a visual symbol of their willingness to question authority
7. as for their long hair and colourful clothing
A |
B |
C |
D |
E |
F |
8. Прочитайте текст и заполните пропуски A-F частями предложений, обозначенными цифрами 1-7. Одна из частей в списке 1-7 лишняя. Занесите цифру, обозначающую соответствующую часть предложения, в таблицу.
When you mention the name ‘Hovercraft’ most people think of a helicopter. If someone sees one from the river bank, the term ‘airboat’ comes to their mind because most people are not quite sure A ____________. Few people know of the personal sized hovercrafts B ____________.
A hovercraft is a vehicle, designed to travel over any smooth surface. Hovercrafts are unique among all forms of transportation in their ability to travel equally well over land, ice, and water C ____________. That is why they are used throughout the world as a means of specialized transport D ____________. Hovercrafts can be powered by one or more engines. The engine drives the fan, which is responsible for creating high pressure air. The air inflates the ‘skirt’ under the vehicle, causing it to rise above the ground.
The Hovercraft Museum, located in Hampshire, houses the world’s largest library of documents, publications, photographs and drawings on hovercrafts, E ____________. The museum also contains a large collection of original manufacturer’s hovercraft models including the world’s first working hovercraft model built by Christopher Cockerell.
Cockerell’s idea was to build a vehicle floating on a layer of air, F ____________. To test his hypothesis, he put one smaller can inside a larger can and used a hairdryer to blow air into them. Christopher Cockerell was knighted for his achievement in 1969.
Hovercrafts have now become much larger, more efficient and are in widespread use all over the world.
1. all of which are available for research
2. where there is the need to travel over multiple types of surfaces
3. what they are looking at
4. which would reduce friction between the water and vehicle
5. so as to entertain the general public
6. that are used worldwide for recreation, racing and rescue
7. because they are supported by a cushion of air
A |
B |
C |
D |
E |
F |