Контрольные срезы - Урок 3 - ROBOTS OF THE FUTURE - CIVILISATION AND PROGRESS

Английский язык - Поурочные разработки 10 класс

Контрольные срезы - Урок 3 - ROBOTS OF THE FUTURE - CIVILISATION AND PROGRESS

(Данные уроки отводятся на подготовку и проведение контрольных срезов по различным видам деятельности с использованием заданий из рабочей тетради № 2 «Контрольные работы» М. З. Биболетовой, Е. Е. Бабушис (с. 33—47), а также проектной работы по теме «Climate change» по плану из рабочей тетради № 1 (с. 82—95). По усмотрению учителя часть уроков может быть использована для проведения тематических мероприятий по изученным темам.)


Вариант урока 7 6. Экология (игра «Сто к одному»)

Цели: обобщить изученный материал по теме «Экология»; усовершенствовать навыки устной речи; закрепить лексические навыки по данной теме.

Оборудование: карточки с ответами и очками или карточки с рисунками; призы, сделанные самими учениками; колокольчики для двух команд.

Ход урока

I. Организационный момент

Good morning, boys and girls! Today we’ll play the game “One hundred to one”. We have got two teams: “Good Eaters” and “Nature Lovers”. Представьтесь, пожалуйста.

(Капитан представляет всех игроков: «His name is...» и т. д.) Внимательно слушаем правила игры. От каждой команды выходит один участник и отвечает на вопрос. Право ответа будет у той команды, которая назовет верхнюю строчку.

Let’s start. The topic of our game is “Ecology”. Listen to the rules attentively. I want one pupil from each team to go to the blackboard. The simple game! First participants, come here, please! Listen to the question and ring the bell.


II. Простая игра

1. What are the most serious environmental problems nowadays? Варианты ответов и баллы (представлены на карточках или в виде картинок):

a) pollution in its many forms (30)

b) shortage of natural resources (27)

c) destruction of wildlife (23)

d) the growth of population (11)

e) noise from transport (9)

(Игроки отвечают до тех пор, пока не допустят ошибку. В этом случае ход переходит к другой команде с блицопросом.)

The team “Good Eaters” has ... points.

(Счет выносится на доску.)

Let’s clap to them!


III. Музыкальная пауза

Now we have a rest. Let’s sing a song.

(Все участники исполняют песню «Wonderful World».)

Wonderful World

Don’t know much about history,

Don’t know much biology.

Don’t know much about a science book,

Don’t know much about the French l took.

But I do know that I love you,

And I know that if you love me too,

What a wonderful world this would be.


Don’t know much about geography,

Don’t know much trigonometry.

Don’t know much about algebra,

Don’t know what a slide rule is for.

But I know that one and one is two.

And if this one could be with you,

What a wonderful world this would be.


I don’t claim to be an “A” student.

But I’m tryin’ to be.

For maybe by being an “A” student, baby,

I can win your love for me.

Thank you very much! You can sing songs very well.


IV. Двойная игра

Now is the double game. All your points will double. Second participants, come here, please! Listen to the question and ring the bell.

2. What food is good for people’s health?

Варианты ответов и баллы (представлены в виде картинок):

a) fruits (29)

b) dairy products (25)

c) vegetables (20)

d) meat (17)

e) fish (9)

(Учитывается грамматическая правильность ответа: «Fish is good for people’s health».)

Well, the team “Nature Lovers” has ... points.


V. Поэтическая минутка

Let’s have a rest! Let’s recite poems.

(Учитель предлагает учащимся рассказать следующие стихотворения.)

The Brook Song

Little brook! Little brook!

You have such a happy look,

Such a very merry manner,

As you swerve and curve and crook.

And you ripple, one and one.

Reach each other’s hands and run

Like laughing children in the sun!


For winter’s rains and ruins are over,

And all the season of snows and sins:

The days dividing lover and lover,

The light that loses, the night that wins:

And time remembered is grief forgotten,

And frosts are slain and flowers begotten,

And in green underwood and cover

Blossom by blossom the spring begins.

A. Swinburne


Mice

I think mice are rather nice.

Their tails are long, their faces small,

They haven’t got any chins at all.

Their ears are pink, their teeth are white.

They run about the house at night.

They nibble things they shouldn’t touch

And no one seems to like them much.

But I think mice are very nice.

R. Tyleman

Thank you very much.


VI. Тройная игра

The next task for you is the triple game. All your points will increase in 3 times. Third participants, come here, please! Now it’s time to listen to the task.

3. What ruins our health?

Варианты ответов и баллы (представлены на карточках):

a) low physical activity (31)

b) polluted air (28)

c) ecologically unsafe food (21)

d) television and computers (12)

e) polluted water (8)

So, the winner is the team “Good Eaters”. Thank you. Clap your hands!


VII. Игра наоборот

Let’s play the contrary game. Listen to the task.

Посовещайтесь всей командой и решите, какой ответ будет самым непопулярным. На обдумывание вам дается одна минута.

4. What words come to a person’s mind when he/she hears the words “greenhouse effect”?

Варианты ответов и баллы (представлены на карточках):

a) higher winter and summer temperatures (100)

b) carbon dioxide (200)

c) cutting down forests (300)

d) air pollution (400)

e) ultraviolet radiation (500)

So, the team “Nature Lovers” is the winner. Clap your hands!


VIII. Большая игра

Let’s play the final game.

Один игрок выходит из класса, второй отвечает на вопросы. Затем первый игрок возвращается и отвечает на те же вопросы. Повторяться нельзя — в этом случае команда громко хлопает, и нужно сказать что-то другое. Вместе оба участника игры должны набрать 200 очков. Каждому дается 30 секунд.

Let’s start.

Вопросы для большой игры:

1. What things help people to keep fit?

2. What kinds of physical activity are useful for people’s health?

3. What are the appropriate methods to protect the environment?

4. What does the term “healthy eating” mean?

5. What should people do to stay young?

Предполагаемые ответы и баллы (представлены на картонках):

1. a) quiet life (38)

b) sport (30)

c) healthy food (15)

d) good doctors and clinics (11)

e) clean water and air (6)

2. a) morning exercises (35)

b) aerobics (30)

c) swimming (20)

d) jogging (10)

e) walking (5)

3. a) different laws to protect air, water and soil (40)

b) international cooperation to solve ecological problems (25)

c) saving natural resources (17)

d) keeping towns and cities clean (13)

e) using good filters at the power stations, at factories and plants, in cars and buses (5)

4. a) eating lots of fruits, veggies and grains (32)

b) drinking 8 glasses of water a day (25)

c) limiting saturated fats (20)

d) eating more slowly (18)

e) limiting simple sugars (5)

5. a) have ideal weight (37)

b) never smoke and drink alcohol (27)

c) deal with stress positively (16)

d) keep your mind active (11)

e) eat good food for health (9)

Excellent! You have more than 500 points! You have won! Clap your hands and step your feet!


IX. Музыкальная пауза

Now let’s recite the poem together.

Do all the good you can,

By all the means you can,

In all the ways you can,

In all the places you can,

At all the times you can,

To all the people you can,

As long as ever you can.


X. Подведение итогов

(Учитель подводит итоги игры «Сто к одному», благодарит команды за участие в игре и прощается с учениками.)

Thank you for the game. Goodbye.


Вариант урока 77. Известные люди (игра «Звездный час»)

Цели: активизировать материал по теме «Известные люди»; развить аудитивные, грамматические и лексические навыки и интерес учащихся к изучению английского языка.

Оборудование: 10 кубиков (на каждой грани кубика написаны английские буквы); таблички с номерами от 1 до 5 по количеству участников; таблица для проведения третьего тура; жетоны; наборы карточек для игры «Найди слова» по количеству участников.

Ход урока

I. Организационный момент

Good morning, boys and girls! I am glad to see you.

Say “Hello!”

And clap your hands!

Don’t say “No!”

And, please, say “Yes!”

— How are you, children?

I am glad to see you. I am sure you are fine. Today we shall play the game “The star hour”. Our topic is “Famous people”. Let’s remember what different people are famous for.

(Учитель объясняет правила игры: в ней принимают участие 6—8 учеников. Для проверки и оценки заданий выбирается жюри в составе 3—4 человек. Выполняя задания различных туров, участники игры за правильные ответы получают звездочки. Победителем игры считается тот, кто набрал наибольшее количество очков — звездочек.)


II. Первый тур

I want you to listen to my stories. I shall describe different writers. You can see their names and the numbers of them on the blackboard and you will use the cards with the numbers on your desks.

(Учитель зачитывает небольшие рассказы — описания известных писателей. Ученик, прослушав рассказ, поднимает табличку с номером, под которым записано имя известного человека. Если ответ учащегося правильный, то он получает звездочку. По окончании первого тура ученик, у которого оказалось наименьшее количество звездочек, выбывает из игры.)

Запись на доске:

1. Agatha Christie

2. Ernest Hemingway

3. Jack London

4. Alan Alexander Milne

5. Mark Twain

Примерные рассказы:

A) He was born in London. He wrote a lot of poems for his son and about him. Some of the poems became very popular songs. In 1926 he published his book which is very famous now.

B) This person was born in 1876 in San Francisco. He was a son of a farmer. His family was very poor, so he had to leave school to make money. He worked as a sailor, a newspaper seller and a factory worker. He wrote his first book in 1898. He lived in Alaska for some years and wrote 152 stories about the North.

C) This writer lived in the state Missouri on the banks of the Mississippi. He began to work at the age of 12. He became famous in 1865. His real name was Samuel Langhorn Clemens, but he is best known by his professional name. He was a short story writer and the greatest American humorist.

D) He was born in Oak Park, in Illinois, in 1899. His books “The Old Man and the Sea”, “The Sun Also Rises” and “A Farewell to Arms” were made into films. He won the Nobel Prize for Literature in 1954. As a hunter, fisherman, boxer, soldier, war correspondent, and an author, this writer led an active life. He wrote six novels and more than 50 short stories.

E) This writer didn’t go to school and got education at home. This person took part in the war of 1914. The writer began to write detective stories in 1920 and became famous in 1926. This person wrote 68 novels and more than a hundred stories.

Keys: A - 4; В - 3; С - 5; D- 2; E- 1.


III. Второй тур

The next task for you is to make up the long word using the following letters. You will have 2 minutes to do the task. If you have the longest word, you will get a “star”.

(Учащимся предлагается следующее задание: составить длинное слово из букв на кубиках. Для того чтобы определить, какие буквы ученики могут использовать, учитель рассыпает кубики на столе. Для составления слова участники игры могут использовать буквы, которые расположены на верхних гранях кубиков. Время выполнения задания — 2 минуты. Затем ученики зачитывают слова. Обладатель самого длинного слова получает звездочку, обладатель самого короткого — выбывает из игры.)


IV. Третий тур

Look at the blackboard, please. You can see a table on it. You’ll have to complete the table with the names of famous people. We shall check up the task in 3 minutes.

(Учитель обращает внимание учащихся на таблицу, заранее вывешенную на доске. В течение 3 минут ученики записывают имена известных людей в строчки таблицы, а затем сдают свои листочки на проверку жюри. При оценивании работы учитывается количество имен, а также разнообразие представленных стран. Ученики, победившие в данном туре, — награждаются звездочками, а учащиеся, записавшие наименьшее количество имен, выбывают из игры.)

Примерный вариант заполнения таблицы:


Inventors

Isaac Newton, Henry Ford, Alexander Bell, Marie Curie, Orville and Wilbur Wright, Alexander Popov, Sergei Korolyov

Politicians of the past

George Washington, Queen Victoria, Abraham Lincoln, Queen Elizabeth I, King Henry VIII, Peter the Great, Benjamin Franklin, Franklin Delano Roosevelt, Joseph Stalin, Vladimir Lenin

Musicians

Peter Tchaikovsky, Michael Glinka, Vladimir Vysotsky, Modest Musorgsky, Louis Armstrong, Elvis Prestley

Actors and producers

Walt Disney, Barbara Streisand, Stephen Spielberg, Charlie Chaplin

Artists

Andrei Rublyov, Joseph Turner, Georgia O’Keefe, Ansel Adams, Ivan Shishkin, Isaak Levitan

Sportsmen

Vladislav Tretyak, Irina Rodnina, Alexander Karelin, Sergei Bubka, Lev Yashin, Vladimir Salnikov


(Во то время как жюри проверяет письменное задание, учитель проводит игру со зрителями.)


V. Игра со зрителями

(Учитель предлагает зрителям назвать известных людей своего родного города (села, края, республики). За каждый правильный ответ ученик получает один жетон. В конце игры подводятся итоги, и ученик, набравший большее количество жетонов, получает одну звезду, которую он может отдать одному из участников игры «Звездный час».)


VI. Четвертый тур. Игра «Найди слова»

(Каждый ученик получает набор карточек для игры «Найди слова». На карточках написаны части слов. Задание для учащихся — найти все слова, соединив их части. Участник, выполнивший задание последним, выбывает из игры.)

Примерные карточки:

lar, pu, р.

fes, sion, pro

ny, us, mo, ano

mo, fa, us

rac, cha, ter

ful, sue, cess

er, ca, re

bio, phy, gra, auto

Keys: popular, profession, anonymous, famous, character, successful, career, autobiography.


VII. Финал

(Учитель открывает на доске заранее подготовленную запись: «Famous People». За 2 минуты ученики, которые вышли в финал, составляют слова из букв, входящих в данное словосочетание, затем по очереди называют свои варианты. Каждое слово можно использовать только один раз. Выигрывает ученик, который назвал слово последним.)


VIII. Подведение итогов

So, you can see that the winner of our game is N ick. Now it is his “star hour”. Let’s listen to him. Thank you for the game. See you next week.

(По окончании игры победитель получает право выступить с речью в течение 1—2 минут. Затем учитель организует награждение участников игры.)






Для любых предложений по сайту: [email protected]