WHAT LITERARY PLACES ARE THERE IN YOUR COUNTRY - Reading. Why not - МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ЦИКЛАМ УРОКОВ

Английский язык - Книга для учителя 9 класс - В. П. Кузовлев - 2017 год

WHAT LITERARY PLACES ARE THERE IN YOUR COUNTRY - Reading. Why not - МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ К ЦИКЛАМ УРОКОВ

Планируемые результаты (цели урока по аспектам ИК):

личностные результаты (воспитательный и социокультурный аспекты):

воспитательный аспект — воспитание чувства гордости за свою страну, уважительного отношения к другим культурам; воспитание потребности в приобщении к культуре страны изучаемого языка через чтение прагматических текстов (путеводители), потребности и способности представлять культуру родной страны, участвовать в межкультурной коммуникации: принимать решения, давать оценки; любознательности, желания расширять кругозор;

социокультурный аспект — знакомство с экскурсионными турами по литературным местам Великобритании (Oxford, London, Buckingham, Stratford-upon-Avon, Alloway, Edinburgh, Abbotsford, Somerset, Gloucester, Glastonbury) и России (Москва, Санкт-Петербург), с известными английскими писателями (W. Shakespeare, Ch. Dickens, J. R. R. Tolkien, C. S. Lewis, L. Carroll, R. L. Stevenson, R. Burns, W. Scott, A. Conan Doyle, J. K. Rowling, R. Dahl) и русскими писателями (А. С. Пушкин, М. Ю. Лермонтов, Ф. М. Достоевский, Л. Н. Толстой), с реалиями и фактами иноязычной культуры (the British Tourist Authority (BTA), Chepstow Castle, the Cotswolds, the Knights of the Round Table, the Millennium Wheel, the National Birds of Prey Centre, the Stonehenge, theHogwarts Express); развитие умений понимать, какие ценности материальной и духовной культуры широко известны и являются предметом национальной гордости, ориентироваться в аутентичных текстах различной функциональной направленности, выражать отношение к писателям и литературным произведениям и высказывать о них собственное мнение, находить сходство и различия в явлениях и событиях в родной культуре и культурах стран изучаемого языка, представлять собственную культуру, передавать реалии родной культуры средствами АЯ, решать культуроведческие викторины, кроссворды на материале культуры англоязычных стран (о героях литературных произведений);

метапредметные результаты (развивающий аспект):

познавательные — умение ориентироваться в иноязычном аудиотексте, прогнозировать содержание текста по вербальным опорам, фиксировать нужную информацию, осуществлять логические действия сравнения, анализа, догадываться о значении незнакомых слов (по аналогии с русским языком, по контексту, по иллюстративной наглядности), пользоваться справочной литературой (лингвострановедческим справочником, картой);

коммуникативные — умение аргументировать свою точку зрения;

предметные результаты (учебный аспект): развитие умения понимать аудиотексты различных жанров (прагматические) и типов (аудиоэкскурсии), аудировать с целью извлечения конкретной информации и с целью полного понимания текста; сопутствующие задачи: развитие умения записывать ответы в краткой форме; совершенствование лексических и грамматических навыков говорения; развитие умения выполнять задания в тестовых форматах (multiple choice).

Речевой материал:

лексический и грамматический материал предыдущих уроков;

рецептивный: лексический — literary; из книги для чтения: a knight.

Ход урока

1.1) Необходимо напомнить учащимся о том, что сначала надо ознакомиться с текстом упражнения, что поможет предположить содержание текста для аудирования. В ходе и после первого прослушивания учащиеся делают пометки. После второго прослушивания можно проверить правильность выполнения упражнения. Обращайте внимание учащихся на ту информацию в тексте, на которой основывается правильный ответ.

Текст для аудирования:

Hi! I’m ... I invite you to join us on our exciting literary tour around Britain.

If you are interested in places associated with a particular author, the British Isles are a reader’s dream. You can always find a town, a city or a piece of country connected with a famous writer. Great Britain is the birthplace of such writers as William Shakespeare, Charles Dickens, Walter Scott, Robert Louis Stevenson and many others.

Now, welcome to London, the capital of the UK. Many famous writers made London their home. Some of their homes are open to the public. The Charles Dickens Museum welcomes visitors from all over the world. On four floors, visitors can see paintings, books and many items relating to the life of one of the most popular authors. In London, you will have the chance to visit the Globe Theatre and watch Shakespeare’s plays there.

Then we travel to explore Oxford. Oxford University’s list of former students reads like a writers’ who’s who: Clive Staples Lewis (author of the all-time classic The Lion, the Witch and the Wardrobe), John Ronald Reuel Tolkien (author of The Lord of the Rings) and many others. You’ll also see where Tolkien and Lewis met to discuss their fabulous tales. Oxford was also the setting for Lewis Carroll’s Alice in Wonderland. You’ll see where Alice went through the small door into Wonderland, find a dodo and many other interesting things on our Alice in Wonderland walk. Tolkien had Britain in mind when writing The Lord of the Rings. The settings in the Oxford area have inspired the settings in his books. In Oxford, you’ll be able to visit Christchurch College. Many of the scenes in the Harry Potter films were shot in various places around it. You’ll be able to have your own picture taken in Hogwarts Hall.

We continue our literary explorations with Buckinghamshire. You can visit the Roald Dahl Museum in Buckinghamshire. Here you can discover more about Dahl’s life and work. You can listen to a story, watch videos or just read your favourite Dahl’s book.

Then we travel to the historic town of Stratford-upon-Avon, known as William Shakespeare’s birthplace. А visit to Stratford-upon-Avon will tell you everything you ever wanted to know about Shakespeare.

In South West Scotland you can follow the story of Robert Burns, the great Scottish poet. He was born in Alloway in 1759. Scots the world over celebrate his birthday every year on the 25th January. Then to Edinburgh — the home and classroom of many writers. You can visit the birthplace of Walter Scott, Robert Louis Stevenson and Arthur Conan Doyle. You can also visit Edinburgh castle, hear tales of Robert Louis Stevenson or hear Joanne Rowling read extracts from her next Harry Potter book. If you have the time and the interest, then why not add a day to your tour and visit Sir Walter Scott’s home — Abbotsford. Walter Scott had an impressive collection of books in his library. It contains 9,000 books.

Во время второго прослушивания текста учащиеся проверяют правильность выполнения упражнения. Необходимо убедиться, что учащиеся без ошибок и правильно (без лишних слов) сделали краткую запись или отметили маршрут на карте.

Ключи: London, Oxford, Buckinghamshire, Stratford-upon-Avon, Alloway, Edinburgh, Abbotsford.

Дополнительную информацию о литературных достопримечательностях Великобритании можно найти на сайтах www.britishtours.com, www.show.me.uk,www.londoncountrytours.co.uk.

1. 2) Перед выполнением упражнения следует обратить внимание учащихся на памятку № 4 “Как справиться с заданием на аудирование с множественным выбором ответа”. Тип памятки — инструкция. Цель — развивать тестовые умения (формат multiple choice). Учащиеся слушают текст ещё раз и обводят кружком букву, соответствующую правильному варианту ответа.

Ключи: 1 — c; 2 — c; 3 — b; 4 — a; 5 — a; 6 — c; 7 — b; 8 — b.

2. 1) В ходе и после первого прослушивания учащиеся делают пометки в тексте упражнения.

Текст для аудирования:

During our literary tour you’ll be able to explore the world of great Russian writers, such as Fyodor Dostoevsky, Alexander Pushkin, Mikhail Lermontov and Leo Tolstoy.

Let’s start our literary exploration of Russia from St Petersburg. Many famous writers made St Petersburg their home. The outstanding Russian novelist Fyodor Dostoevsky lived here for many years. St Petersburg became the setting for his greatest works. The Dostoevsky House-Museum welcomes visitors from all over the world. It was the final home of the remarkable Russian writer. He completed there his last great novel, The Brothers Karamazov, in 1880. In the museum, you can see paintings and many items relating to the life of Dostoevsky.

Then to the Pushkin House-Museum, Alexander Pushkin is Russia’s most famous and best loved poet. He was born in Moscow. But spent many years of his life in St Petersburg and the museum is one of the several places in the city with which the poet is associated. It was there in his study that he died after his duel with d’Anthes. It was there, too, that he wrote one of his most famous works The Captain’s Daughter. The most impressive feature is the poet’s library which contains more than 4,500 books in 14 languages. Among these are works by the authors whom Pushkin most admired, including Shakespeare and Byron.

Now welcome to Moscow, the capital of Russia. Moscow is a cultural centre which has produced many outstanding poets and writers. It has inspired poets, such as Pushkin, Lermontov and many others.

The Tolstoy House-Museum welcomes visitors from all over the world. Leo Tolstoy, one of Russia’s greatest novelists, spent the winters here between 1882 and 1901 with his wife and nine children. It was there he wrote some of his novels and the collection of short stories. Tolstoy often described Moscow in his works.

Then to the Lermontov House-Museum. The great Romantic poet and novelist lived here with his grandmother from 1829—32, while he was a student at Moscow University. While here, he began writing his poem The Demon. Many of Lermontov’s works are displayed here, together with drawings some by Lermontov himself.

Finally we’ll enjoy the visit to the Pushkin House-Museum in Arbat. Alexander Pushkin lived in this flat for the first three months of his marriage to Natalya Goncharova. The exhibition in the museum gives an idea of Moscow before the greatest fire of 1812.

Во время второго прослушивания текста учащиеся проверяют правильность выполнения упражнения.

Ключи: 1 — T; 2 — F; 3 — F; 4 — T; 5 — T; 6 — T; 7 — F; 8 — F.

2. 2) Учащиеся высказывают своё мнение об известных в России писателях и о том, какие литературные места и музеи России или их родного края следует посетить.

3. Домашнее задание: рабочая тетрадь, упр. 1; книга для чтения, упр. 5.

Ключи к упражнению 5 из книги для чтения:

5. 1) Fantasy.

5. 2) Chepstow Castle should be replaced by Gloucester Cathedral.

5. 3) a) HARRY POTTER TOUR.

5. 4) Emma and Pride and Prejudice by Jane Austen; Knights of the Round Table; Tolkien’s books; Harry Potter books by J. K. Rowling; Peter Rabbit by Beatrix Potter;

5. 5) CHEPSTOW: 1 — King’s Cross; 2 — Christchurch; 3 — Gloucester; 4 — Potter; 5 — Stonehenge; 6 — Glastonbury; 7 — Cotswolds; 8 — Hogwarts.






Для любых предложений по сайту: [email protected]