Прилагательные (синонимы) (Adjectives) - ОСНОВНОЙ КУРС

Базовый курс английского языка - 2016 год

Прилагательные (синонимы) (Adjectives) - ОСНОВНОЙ КУРС

Не злоупотребляйте простыми прилагательными типа big, good, nice и т.д. в своей речи. В Англии вы можете услышать слово nice десятки раз в течение дня по совершенно разным поводам. Всвязи с этим даже существует шутка: "You don't need to learn or use any other adjectives (прилагательные). You can say, that the weather is nice, a restaurant is nice, Mr. Brown is nice, Mrs. Brown's shoes are nice, you had a nice time and all this will be very nice."

Обратите внимание на то, что многие прилагательные с усилением very (очень), можно заменить на более яркие синонимы:

angry (злой) — furious (разъяренный)

afraid (напуганный) — terrified (напуганный до смерти)

tired (уставший) — exhausted (изнеможденный)

hot (горячий, жаркий) — boiling (кипящий)

hungry (голодный) — starving (умирающий от голода)

big (большой) — enormous, huge (огромный)

cold (холодный) — freezing (ледяной)

dirty (грязный) — filthy (мерзкий)

bad (плохой) — awful (ужасный)

nasty (мерзкий) — dreadful (отвратительный)

important (важный) — essential (существенный)

unusual (необычный) — extraordinary (странный, чрезвычайный)

interesting (интересный) — fascinating (пленительный, захватывающий)

expensive (дорогой) — priceless (бесценный)

funny (смешной) — ridiculous (смехотворный)

good (хороший) — great (замечательный)

little, small (маленький) — tiny (крошечный)

tasty (вкусный) — delicious (восхитительный)

Read Svetlana’s e-mail to her friend Lisa where she gives her impressions of her trip to London. Change the adjectives to produce a greater effect.

We arrived on Saturday. The hotel is good — we have a big room. The breakfast is tasty. It is cold every day, so, we spend most of the time in art galleries, museums and cafes. But today, on Thursday, the weather is not so nasty. It is almost hot in the sun. We are going to walk to a small castle with a garden in the North of London. I suppose, it’ll take us two hours at least and we’ll be really tired by the time we get back but it sounds an interesting place and I’m looking forward to it.

I’m very hungry: it’s time for breakfast, I’m going. I’ll write again in a couple of days and tell you about it.

Until then, love, Sveta

1. to be cold — быть холодным (о климате, о пище, о предметах)

2. castle — замок

3. in the North of — на севере чего-либо

Запомните также: in the South — на юге, in the West — на западе, in the East — на востоке

4. to get back — вернуть, вернуться

5. to suppose — думать, полагать, предполагать

Exercise 9. Answer the questions.

1. When did Alexey and Svetlana arrive?

2. Did they like the hotel?

3. Is the weather fine?

4. Where are they going on Thursday?

5. When does Svetlana think they will get back?

Listen to the audio. Read and translate the dialogue.

Booking a room at a hotel (Check-in formalities)

Reception Desk clerk: Good Evening, sir. And welcome to our hotel. Can I help you?

Alexey: Good evening. We want a double room, please.

Reception Desk clerk: Have you already booked a room? Have you a reservation?

Alexey: Yes, we have booked a room. Here is the information on our reservation.

Reception Desk clerk: Very good! Thank you! May I have your passports, please?

Alexey: Sure! Here they are.

Reception Desk clerk: I’ll make copies and give them back to you. Well, your room is on the second floor with a private bathroom.

Alexey: Thank you! And what about our luggage?

Reception Desk clerk: Don’t worry! The porter will take your luggage up immediately. Would you like morning papers and early morning tea in your room?

Alexey: Yes, please. Thank you! And what time is breakfast?

Reception Desk clerk: Any time between 7 and 10.

Alexey: Can we have it in our room?

Reception Desk clerk: Certainly. You can order it by phone or here, at the reception desk.

Alexey: What services do you also offer?

Reception Desk clerk: There is a foreign currency exchange service here at the reception desk and in the nearest bank, a post-office, a dry- cleaner’s and a laundry. There is a private bathroom, a phone, a fridge and a TV-set in each room.

Alexey: Thank you very much!

Reception Desk clerk: You are welcome! And now, will you fill in this form, please?

Alexey: Of course. Is that all right?

Reception Desk clerk: Yes. That is all. Here is your key.

Alexey: Thank you! Goodbye.

Reception Desk clerk: Goodbye! And enjoy your holiday in London.

Alexey: Thank you! And could you, please, remind me of the checkout time?

Reception Desk clerk: Before 12 o’clock in the afternoon on the day of departure.

Exercise 10. Fill in this registration card.

HOTEL

Registration Card

Name _________________________

Surname_______________________

Date of birth_____________________

Country________________________

Nationality______________________

Occupation______________________

Period of stay____________________

Address________________________

Signature_______________________

Date of arrival__________ Room number______________

VOCABULARY AND WORD COMBINATIONS

1. reception desk — стойка регистрации (ресепшн)

2. check-in — въезд в отель, регистрация

3. to book a room — забронировать номер в отеле

to book — регистрировать, заказывать, бронировать (о билетах в театр, кино, на поезд, самолет и т.д.)

4. a single (double) room — одноместный (двухместный) номер

Запомните выражения:

I want a single room, please. — Мне нужен одноместный номер.

How much is it? (What is the price of the room per night?) — Сколько стоит номер в сутки?

5. a reservation — бронь

6. on the second floor — на третьем этаже

Помните, что в Европе и некоторых других зарубежных странах (особенно это может быть характерно для стран, которые некогда были английскими колониями) система нумерации этажей в домах и зданиях отличается от нашей. Так, первый этаж у них называется ground floor — букв.: наземный этаж, а первым этажом — first floor — называется наш второй. Связано это с тем, что на первом этаже исторически располагалась прислуга, находились подвальные помещения и т.д. В наши дни первый этаж также часто отводится под магазины, кафе, рестораны, офисы и складские помещения, а жилые помещения начинаются лишь с российского второго этажа, с него и начинается нумерация: first floor (1st floor), second floor (2nd* floor), third floor (3rd floor) — в России соответствуют второму, третьему и четвертому этажу соответственно).

7. a private bathroom — с отдельной ванной

8. What about my luggage? — Как насчет моего багажа? (багаж поднимут мне в номер?)

9. cases — чемоданы

10. Would you like morning papers and early morning tea in your room? — Вам подавать утренние газеты и утренний чай в номер?

11. What time is breakfast? — В какое время завтрак?

12. Can I have it in my room? — Я могу позавтракать в номере?

13. order it by phone or at the reception desk — заказать его по телефону или у стойки ресепшн

14. What services do you offer? — Какие услуги предлагаются в отеле?

15. a foreign currency exchange service — обмен валюты

16. a post-office — почта

17. a dry-cleaner's — химчистка

18. a laundry — прачечная

19. a phone — телефон

20. a fridge — холодильник

21. a TV-set in each room — телевизор в каждом номере

22. fill in this form — заполните этот бланк

23. Is that all right? — Так подойдет? (Все правильно?)

24. Here is your key — Вот ваш ключ.

25. check-out — выезд из отеля, выписка

Exercise 11. Translate into English using words from Unit 9.

1. Номер вашей комнаты 1225._________________

2. Я могу позавтракать в номере? — Да, вы можете заказать завтрак по телефону или у стойки ресепшн.


3. Извините, где обмен валюты? — Вы можете обменять валюту у стойки регистрации или в ближайшем банке.


4. В какое время подают завтрак? — С 8 до 10.


5. Заполните, пожалуйста, этот бланк. ________________­_______________________

6. Сколько стоит номер в сутки? ________________­_______________________

7. Мне нужен двухместный номер. ________________­_______________________

8. Извините, где прачечная? ________________­_______________________

9. Не могли бы вы напомнить, в какое время производится выезд из отеля?


A piece of English humour

How many?

A small boy was fishing at a stream. A man came by and stopped to watch him.

“How many have you caught?” the man asked.

“If I catch another, I shall have one,” said the boy.

a stream — ручей, небольшая река

another — другой, еще один

Exercise 12. Read and translate the dialogue. Fill in the gaps with the words below.

price • Good morning, sir • private • any time between • room • check-out time • fill in • booked • What time • at least • take • key • my room • luggage • reservation • floor • room

(In a hotel. Checking-in)

Reception clerk: 1. ______________________! Could I help you?

James: Good morning! I'd like to have a single 2. ______________________.

Reception clerk: Do you have a 3 ______________________?

James: No, I'm afraid not.

Reception clerk: How long are you going to stay?

James: 4 ______________________ a week, maybe, longer.

Reception clerk: All right. Well, we are quite full at present. But let me see, what we have. I can offer you a room on the first 5 ______________________ with a 6 ______________________ bathroom.

James: Good. What is the 7. ______________________ of the 8. ______________________ per night?

Reception clerk: 100 pounds.

James: Is service included? And does that include breakfast?

Reception clerk: Yes, certainly.

James: 9 ______________________ is breakfast?

Reception clerk: 10 ______________________ 7 and 10.

James: Is there a TV-set in the room?

Reception clerk: Yes, there is a TV-set, a private bathroom and a fridge.

James: This room suits me.

Reception clerk: Thank you. Now, will you, please, 11. ______________________ the registration form?

James: Of course. But could you, please, help me to fill in this form?

Reception clerk: Certainly. That's all right. Will you pay in cash or by credit card?

James: In cash.

Reception clerk: Very good. Thank you. Here is your 12. ______________________. You have number 1012.

James: Thank you. Please, take my 13. ______________________ to 14. ______________________.

Reception clerk: Don't worry, the porter will 15. ______________________ your cases up immediately.

James: Thank you. I quite forgot. What is the 16. ______________________?

Reception clerk: Before 12 o'clock in the afternoon on the day of departure. Enjoy your stay in our hotel.

James: Thank you!

(In 5 days. In the hotel. Checking-out)

James: Good morning. I'm leaving today, so I'd like to check-out. Please, make up the bill and call a taxi.

VOCABULARY AND WORD COMBINATIONS

1. I'd like to have a single room. — Мне нужен одноместный номер. (Я хотел бы одноместный номер).

2. How long are you going to stay? — Как долго вы собираетесь пробыть?

to be going to do sth — оборот, служащий для выражения намерения в будущем совершить какое-либо действие. Например: I'm going to write to my sister tomorrow. — Завтра я напишу своей сестре (я принял решение/собираюсь сделать это именно завтра и отвел для этого время).

Сравните:

Where are you going? — Куда вы идете? — We are going to the park. — Мы идем в парк.

3. at least — как минимум

4. We are quite full at present. — На данный момент почти все номера заняты.

5. let me see, what we have — дайте-ка подумать, что мы можем вам предложить

6. to offer — предлагать

7. What is the price of the room per night? — Какова стоимость номера в сутки (за ночь)?

8. Is service included? — Обслуживание входит в стоимость?

to include — включать в свой состав

9. to suit — подходить, устраивать, отвечать требованиям

10. Will you pay in cash or by credit card? — Вы будете платить наличными или кредитной картой?

а) to pay — платить

б) cash — наличные деньги

in cash — наличными (употребляется с предлогом in)

в) credit card — кредитная карта

by credit card — кредитной картой (употребляется с предлогом by)

11. I quite forgot. — Я совершенно забыл.

а) quite — совершенно, полностью

б) forgot — форма прошедшего времени от глагола to forget (forgot, forgotten) — забывать (неправильный глагол)

12. make up the bill and call a taxi — Подготовьте (выпишите) счет и вызовите такси

а) to make up — составлять, собирать, подготавливать

б) bill — счет (за гостиницу, в магазине, в ресторане)

The bill, please. — Принесите счет, пожалуйста.

Exercise 13. Translate into English.

1. Как долго вы собираетесь пробыть? — Самое меньшее — 5 дней.


2. Вы будете платить наличными? — Нет, я буду платить кредитной картой.


3. Сколько стоит проезд? ______________________

4. Вы мне скажете, где выйти? ______________________

5. Вызовите мне такси, пожалуйста. ______________________

6. Сколько стоит номер в сутки? ______________________

7. Нам нужен двухместный номер. ______________________

8. Завтрак входит в стоимость? ______________________


* Обратите внимание на различные способы письменного обозначения этажей






Для любых предложений по сайту: [email protected]